SEO nie jest proste. Nie bez powodu powstaje tak wiele kursów na ten temat i wiele narzędzi, które mają ułatwić optymalizację tekstu. Nie każdy chce jednak zatrudniać specjalistów od pozycjonowania czy copywriterów. Oczywiście bez wiedzy i doświadczenia trudno osiągnąć te same wyniki, które wypracuje np. agencja SEO od lat działająca na rynku. Istnieje jednak kilka rzeczy, które pomogą znacznie zwiększyć optymalizację strony. Jedną z nich na pewno będą słowa kluczowe z długim ogonem.
Spis treści
Czym są long-tail keywords?
Słowa kluczowe z długim ogonem, czyli z ang. long-tail keywords, to frazy składające się z kilku słów – często czterech, pięciu, a nawet więcej. Zamiast więc pozycjonować produkt np. jako „torebka” czy „torebka kopertowa”, przedsiębiorca może stworzyć słowa kluczowe z długim ogonem, jak choćby „torebka kopertowa z eko skóry”. Ta sama zasada sprawdzi się w innych branżach i to zarówno, jeśli chodzi o produkty, jak i o tworzenie wpisów na blog firmowy zoptymalizowanych pod kątem SEO.
Dlaczego słowa kluczowe z długim ogonem są tak ważne?
W tym momencie może pojawić się pytanie – po co tworzyć długie ogony? Odpowiedź jest prosta – żeby osiągnąć wysokie wyniki w wyszukiwarce. Łatwo można sobie wyobrazić, ile stron pozycjonuje się na hasło „buty”. Co więcej, treści z taką frazą mogą dotyczyć wielu zagadnień:
- mogą to być sklepy z butami,
- artykuły poradnikowe dotyczące wyboru wygodnego obuwia,
- rankingi butów np. do biegania,
- recenzje dotyczące konkretnego modelu obuwia od znanego producenta.
Pozycjonując stronę na tak ogólne słowa kluczowe, przedsiębiorca ma mniejszą szansę, że jego witryna znajdzie się w SERP, czyli pierwszych stronach wyszukiwani Google. Poza tym używanie ogólnych fraz ma jeszcze jedną poważną wadę – trudno trafić do swojej grupy docelowej. Jeśli np. prowadzi się sklep z damskimi eleganckimi butami, nie kieruje się jej do użytkowników szukających obuwia do wspinaczki górskiej, porad na temat tego, jak dobrać buty do okazji czy jakie obuwie najlepiej wybrać na trening.
Dokładnie takie treści, jakich potrzebuje użytkownik
Słowa kluczowe z długim ogonem mają więc ogromne znaczenie. Jeśli odpowiednio dobierze się je i dopasuje do intencji użytkowników wyszukiwarek, można trafić ze swoją stroną wprost do grupy docelowej. To zapewnia też dużą przewagę nad konkurencją, która nie postępuje w podobny sposób i skupia się jedynie na optymalizacji SEO pod ogólne frazy. Jeśli użytkownik znajdzie to, czego szuka, nie będzie przeglądał wyników wyszukiwania dalej czy wpisywał kolejnych zapytań.
Trzeba jednak uważać, by nie pozycjonować tekstu na słowa kluczowe, które są aż nadto szczegółowe. W ten sposób można osiągnąć wręcz przeciwny efekt i zamiast obserwować rosnącą liczbę wejść na stronę, uświadomić sobie, że niewiele osób w ogóle na nią trafia. Jak więc znajdować odpowiednie słowa kluczowe z długim ogonem? Przede wszystkim trzeba:
- postawić się w pozycji użytkownika – warto odpowiedzieć sobie na pytanie „gdybym chciał znaleźć informację na ten temat, co wpisałbym w Google?”
- skorzystać z funkcji autouzupełniania Google – sama wyszukiwarka podpowie, jakie frazy użytkownicy najczęściej dodają do wpisywanego słowa
- sięgnąć po narzędzia proponujące słowa kluczowe – można skorzystać też z płatnych i bezpłatnych narzędzi, które podpowiedzą, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane i pomogą w wygenerowaniu długich ogonów
Czym jest zaplecze SEO i w jaki sposób należy je budować?
Jak poprawić SEO, czyli kilka prostych sposobów, dzięki którym można zauważyć realne zmiany
3 Comments
Leave a Reply