Dobre historie znajdują zastosowanie nie tylko w książkach czy serialach. Mogą stać się również świetną inspiracją do konkretnych działań czy pomóc w kształtowaniu wizerunku marki. Równie dobrze sprawdzą się jako sposób na przekazanie wiedzy w przystępny sposób. W końcu znacznie łatwiej zapamiętać informacje przedstawione ciekawie i angażująco. Właśnie dlatego warto wykorzystać storytelling przy tworzeniu prezentacji.
Spis treści
Prezentacje nie muszą być nudne
Obojętnie, czy chodzi o prezentację szykowaną na spotkanie z klientem albo partnerem biznesowym, czy też wystąpienie w ramach wydarzenia z branży albo nawet wykładu na uczelni – każda z nich może być naprawdę ciekawa. Problem polega na tym, że wiele osób skupia się na samych faktach, które chce przekazać. To duży błąd i prosta droga do zanudzenia słuchaczy. Prawdopodobnie szybko stracą zainteresowanie, a nawet jeśli nie, to niewiele zapamiętają z takiego wystąpienia.
Istnieje jednak druga możliwość – wykorzystanie historii. Świetnym przykładem są tu wystąpienia w ramach TED. Zwykle są nie tylko motywujące i dostarczają sporą dawkę ciekawych informacji, ale jeszcze zapadają w pamięć. Nic dziwnego, bo wiele osób tam występujących wykorzystuje własne storytelling przy tworzeniu prezentacji. Warto więc wziąć z nich przykład i zrobić to samo przy przygotowywaniu własnych wystąpień.
Storytelling przy tworzeniu prezentacji – jakie techniki można wykorzystać?
Nie ma jednej właściwej struktury tworzenia angażującej opowieści. Storytelling wykorzystywany przy tworzeniu prezentacji nie musi mieć przecież tradycyjnej konstrukcji historii znanej chociażby z książek czy filmów. Zresztą warto zauważyć, że choć większość z nich ma pewną konkretną strukturę, to niektórzy autorzy stosują inne rozwiązania i te również świetnie się sprawdzają.
Podobnie jest w przypadku prezentacji. Istnieje wiele technik, które mogą zdać egzamin. Wszystko zależy tu od wiedzy, jaką chce się przekazać, historii i pomysłu na jej opowiedzenie. Warto jednak przedstawić pewne podstawowe techniki, które mogą stanowić dobry punkt wyjścia.
- Opowieść drogi
Monomyth, czy inaczej podróż bohatera, to podstawowy sposób konstruowania opowieści. To struktura znana z wielu książek, opowiadań, mitów czy filmów. Na początku historii bohater staje przed jakimś wyzwaniem i musi wyruszyć w podróż. To może być dosłowne przemieszczanie się z miejsca na miejsce albo podróż związana z rozwojem psychicznym czy zdobywaniem nowych umiejętności. Finał zawsze jest ten sam – po sprostaniu wielu wyzwaniom i przejściu niejednej próby, bohater dociera do końcowego punktu bogatszy o wiedzę i mądrość. Tak wykorzystany storytelling przy tworzeniu prezentacji sprawdzi się więc jako sposób na wyjaśnienie, co doprowadziło autora prezentacji czy np. jego firmę do punktu, w którym znajduje się teraz. - Góra
Struktura „góry” to z kolei świetny sposób na zbudowanie opowieści pełnej dramatyzmu i napięcia. W pewnym sensie jest podobna do pierwszej techniki. Tutaj również bohater musi sprostać kolejnym wyzwaniom, a z każdym z nich następuje dalszy rozwój akcji aż do punktu kulminacyjnego. Jak sama nazwa jednak wskazuje, schemat opowieści ma technikę drogi na szczyt, co oznacza, że po jednym wyzwaniu następuje kolejne i tak aż do kulminacyjnego momentu. Ta technika świetnie sprawdzi się więc przy pokazaniu, jak pokonać szereg wyzwań albo jako sposób na zaprezentowanie ostatecznie satysfakcjonujących, ciekawych wniosków. - Technika pętli
Storytelling wykorzystany przy tworzeniu prezentacji nie musi opierać się na prostej strukturze. Można wykorzystać także bardziej skomplikowane metody, jak technika nakładających się na siebie pętli. W tym przypadku chodzi o umieszczenie w centrum pewnego rdzenia – najważniejszych informacji czy wniosków – i obudowania ich kilkoma narracjami. Świetnie sprawdzi się przy wyjaśnianiu całego procesu, analogii czy sposobu dochodzenia do konkretnych wniosków. - Osie czasowe
Kolejna technika jest prosta w swoim założeniu, ale może przynieść świetne efekty. Sprawdzi się przede wszystkim tam, gdzie celem prezentacji jest wyzwolenie emocji czy zmotywowanie do działania. Wszystko opiera się na pokazaniu dwóch osi. Jedna z nich przedstawia to, co jest, a druga to, co mogłoby być. Cały sekret polega więc na zestawieniu dwóch różnych światów, zwrócenia uwagi na istniejące problemy i tym samym – zainspirowania do zmian. - In media res
Na tej zasadzie wykorzystuje się storytelling w kinie czy w niektórych książkach. Ta metoda świetnie sprawdzi się jednak także w prezentacjach. Pozwala w prosty sposób skupić uwagę odbiorcy już na początku i sprawić, że z niecierpliwością będzie oczekiwał ciągu dalszego. Wszystko ze względu na odwrócenie chronologii. Historia rozpoczyna się w ogniu akcji. Dopiero potem następuje wyjaśnienie, jak doszło do tych wydarzeń.
Zobacz też:
5 powodów, dla których warto stosować zasadę “done is better than perfect” w swoim biznesie
Dobra znajomość swoich klientów wpływa na skuteczność sprzedaży. Jak określać grupę docelową?
Jak zaangażowanie społeczne pomaga firmie się rozwijać i zdobywać lojalnych klientów?