w ,

Jak wykorzystać storytelling przy tworzeniu prezentacji i sprawić, by na długo zapadały w pamięć?

Storytelling przy tworzeniu prezentacji
storytelling przy tworzeniu prezentacji

Dobre historie znajdują zastosowanie nie tylko w książkach czy serialach. Mogą stać się również świetną inspiracją do konkretnych działań czy pomóc w kształtowaniu wizerunku marki. Równie dobrze sprawdzą się jako sposób na przekazanie wiedzy w przystępny sposób. W końcu znacznie łatwiej zapamiętać informacje przedstawione ciekawie i angażująco. Właśnie dlatego warto wykorzystać storytelling przy tworzeniu prezentacji.

Prezentacje nie muszą być nudne

Obojętnie, czy chodzi o prezentację szykowaną na spotkanie z klientem albo partnerem biznesowym, czy też wystąpienie w ramach wydarzenia z branży albo nawet wykładu na uczelni – każda z nich może być naprawdę ciekawa. Problem polega na tym, że wiele osób skupia się na samych faktach, które chce przekazać. To duży błąd i prosta droga do zanudzenia słuchaczy. Prawdopodobnie szybko stracą zainteresowanie, a nawet jeśli nie, to niewiele zapamiętają z takiego wystąpienia.

Istnieje jednak druga możliwość – wykorzystanie historii. Świetnym przykładem są tu wystąpienia w ramach TED. Zwykle są nie tylko motywujące i dostarczają sporą dawkę ciekawych informacji, ale jeszcze zapadają w pamięć. Nic dziwnego, bo wiele osób tam występujących wykorzystuje własne storytelling przy tworzeniu prezentacji. Warto więc wziąć z nich przykład i zrobić to samo przy przygotowywaniu własnych wystąpień.

Storytelling przy tworzeniu prezentacji – jakie techniki można wykorzystać?

Nie ma jednej właściwej struktury tworzenia angażującej opowieści. Storytelling wykorzystywany przy tworzeniu prezentacji nie musi mieć przecież tradycyjnej konstrukcji historii znanej chociażby z książek czy filmów. Zresztą warto zauważyć, że choć większość z nich ma pewną konkretną strukturę, to niektórzy autorzy stosują inne rozwiązania i te również świetnie się sprawdzają.

Podobnie jest w przypadku prezentacji. Istnieje wiele technik, które mogą zdać egzamin. Wszystko zależy tu od wiedzy, jaką chce się przekazać, historii i pomysłu na jej opowiedzenie. Warto jednak przedstawić pewne podstawowe techniki, które mogą stanowić dobry punkt wyjścia.

  1. Opowieść drogi
    Monomyth, czy inaczej podróż bohatera, to podstawowy sposób konstruowania opowieści. To struktura znana z wielu książek, opowiadań, mitów czy filmów. Na początku historii bohater staje przed jakimś wyzwaniem i musi wyruszyć w podróż. To może być dosłowne przemieszczanie się z miejsca na miejsce albo podróż związana z rozwojem psychicznym czy zdobywaniem nowych umiejętności. Finał zawsze jest ten sam – po sprostaniu wielu wyzwaniom i przejściu niejednej próby, bohater dociera do końcowego punktu bogatszy o wiedzę i mądrość. Tak wykorzystany storytelling przy tworzeniu prezentacji sprawdzi się więc jako sposób na wyjaśnienie, co doprowadziło autora prezentacji czy np. jego firmę do punktu, w którym znajduje się teraz.
  2. Góra
    Struktura „góry” to z kolei świetny sposób na zbudowanie opowieści pełnej dramatyzmu i napięcia. W pewnym sensie jest podobna do pierwszej techniki. Tutaj również bohater musi sprostać kolejnym wyzwaniom, a z każdym z nich następuje dalszy rozwój akcji aż do punktu kulminacyjnego. Jak sama nazwa jednak wskazuje, schemat opowieści ma technikę drogi na szczyt, co oznacza, że po jednym wyzwaniu następuje kolejne i tak aż do kulminacyjnego momentu. Ta technika świetnie sprawdzi się więc przy pokazaniu, jak pokonać szereg wyzwań albo jako sposób na zaprezentowanie ostatecznie satysfakcjonujących, ciekawych wniosków.
  3. Technika pętli
    Storytelling wykorzystany przy tworzeniu prezentacji nie musi opierać się na prostej strukturze. Można wykorzystać także bardziej skomplikowane metody, jak technika nakładających się na siebie pętli. W tym przypadku chodzi o umieszczenie w centrum pewnego rdzenia – najważniejszych informacji czy wniosków – i obudowania ich kilkoma narracjami. Świetnie sprawdzi się przy wyjaśnianiu całego procesu, analogii czy sposobu dochodzenia do konkretnych wniosków.
  4. Osie czasowe
    Kolejna technika jest prosta w swoim założeniu, ale może przynieść świetne efekty. Sprawdzi się przede wszystkim tam, gdzie celem prezentacji jest wyzwolenie emocji czy zmotywowanie do działania. Wszystko opiera się na pokazaniu dwóch osi. Jedna z nich przedstawia to, co jest, a druga to, co mogłoby być. Cały sekret polega więc na zestawieniu dwóch różnych światów, zwrócenia uwagi na istniejące problemy i tym samym – zainspirowania do zmian.
  5. In media res
    Na tej zasadzie wykorzystuje się storytelling w kinie czy w niektórych książkach. Ta metoda świetnie sprawdzi się jednak także w prezentacjach. Pozwala w prosty sposób skupić uwagę odbiorcy już na początku i sprawić, że z niecierpliwością będzie oczekiwał ciągu dalszego. Wszystko ze względu na odwrócenie chronologii. Historia rozpoczyna się w ogniu akcji. Dopiero potem następuje wyjaśnienie, jak doszło do tych wydarzeń.

Zobacz też:

5 powodów, dla których warto stosować zasadę “done is better than perfect” w swoim biznesie

Dobra znajomość swoich klientów wpływa na skuteczność sprzedaży. Jak określać grupę docelową?

Jak zaangażowanie społeczne pomaga firmie się rozwijać i zdobywać lojalnych klientów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Piotr pilewski_fot. Aleksander żebrowski

Piotr Pilewski szefem money.pl 

Dziadek do orzechów

Dziadek do orzechów z kampanią dla Tarczyn