w

Oczy to kupią: jak sprzedawać opakowaniem?

Oczy to kupią: jak sprzedawać opakowaniem?
Karton mleka projektu studia Ennemm dla mleczarni Mjólkursamsalan na Islandii/TheDieline.com

Z badań wynika, że nawet 1/3 decyzji zakupowych jest podejmowana w związku z opakowaniem, niezależnie od tego, czy ściągamy produkt z półki w sklepie lub wrzucamy do internetowego koszyka. MarketingProfs stworzyło infografikę, która w jasny i przejrzysty sposób przekonuje, dlaczego warto przykładać wagę do designu i jakości opakowań.

Wyrobienie sobie wstępnej opinii na temat produktu zajmuje zaledwie 7 sekund, więc siłą rzeczy największy wpływ na jej treść ma opakowanie. Wrażenie buduje się podświadomie, a otoczkę postrzegamy jako obietnicę, którą składa nam marka. Dobrze zaprojektowane opakowanie wyróżnia się z szeregu innych, co ułatwia zakupy i przyspiesza podejmowanie decyzji. Dużą rolę odgrywają ikony, czyli elementy identyfikacji natychmiast kojarzone z firmą i obliczone na wzbudzenie określonych emocji.

Typografia decyduje o „osobowości” opakowania, dzięki czemu może nadawać produktowi np. delikatny, wyluzowany lub elegancki charakter. Font przede wszystkim powinien być czytelny, ponieważ dzięki temu klient może łatwo go zidentyfikować. Kolorystyka również wiąże się z odbiorem produktu. Jasna sugeruje jego mniej formalny charakter, czerń – prestiż i wysoką cenę, żółć kojarzy się z radością i wzbudza pozytywne emocje, a zieleń z ekologią i naturą. Opakowania dobrej jakości bardzo często są wykorzystywane powtórnie w innym celu, na przykład do przechowywania domowych drobiazgów, co również ma znaczenie z marketingowego punktu widzenia.

Aż 75% młodych ludzi jest skłonnych do umieszczenia w internecie zdjęcia opakowania produktu kupionego online, co pokazuje, że nie musimy mieć fizycznego kontaktu z opakowaniem, żeby wpływało na decyzje zakupowe. Z kolei firmy, które przywiązują wagę do wyglądu i jakości opakowań mogą liczyć na nawet 30-procentowy wzrost zainteresowania ze strony konsumentów.

Opakowanie, które przykuje uwagę i skłoni klienta do zakupu, powinno być oryginalne, najlepiej ekologiczne i recyklingowe, wysokiej jakości, zwłaszcza, jeśli skrywa produkt prestiżowy i drogi (np. biżuteria), proste i oddające charakter zawartości. Zmiany również są mile widziane – nawet marki o ikonicznym designie, jak np. Coca-Cola, wprowadzają okolicznościowe lub sezonowe opakowania produktów, by przykuć uwagę klientów. E-sklepy powinny dbać nie tylko o design, ale również solidność opakowań, które muszą ochronić produkty przed zniszczeniem i zachować dobry wygląd niezależnie od warunków transportu.

Z infografiką, zawierającą również konkretne przykłady firmowego podejścia do opakowań, można zapoznać się poniżej.

Product-packaging-sm

Facebook w polsce starzeje się

Facebook w Polsce starzeje się

K2 i k2 media razem dla marki sznaps de luxe

K2 i K2 Media razem dla marki Sznaps de Luxe