W piątek 28 listopada poznaliśmy laureatów piątej i równocześnie ostatniej edycji Festiwalu Chamlet, który wyróżnia, piętnuje i wyśmiewa najgorsze polskie reklamy. Walka była zacięta, a wybory jury jak zwykle kontrowersyjne. W gronie najlepszych wśród najgorszych (lub raczej najgorszych wśród najgorszych) znalazła się między innymi Naczelna Rada Adwokacka w Katowicach, agencja eventowa Everal oraz spot wyborczy Mariana Kowalskiego z Ruchu Narodowego.
Pełna lista zwycięzców prezentuje się następująco:
ZWYCIĘZCY
Reklama drukowana: Fundacja vide-crede
Reklama telewizyjna: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie
Reklama społeczno-polityczna: Marian Kowalski
Reklama internetowa: Everal
Communication design: Okręgowa Rada Adwokacka w Katowicach
/p>Ponieważ zgodnie z zapowiedziami piąta edycja Festiwalu ma być ostatnią, z tej okazji przyznany został również EkstraSuper Chamlet dla najgorszej reklamy minionej pięciolatki. Zdobył go tegoroczny zwycięzca w kategorii Reklama drukowana, czyli Fundacja vide-crede, co wzbudziło wśród publiczności sporą konsternację. Nie od dziś wiadomo jednak, że wybory festiwalowego jury wzbudzają spore emocje i często nie trafiają w gusta przeciętnych reklamożerców, czego najlepszym dowodem, są głosowania na Super Chamlet, prowadzone przez Gazetę Wyborczą – tu zawsze wygrywają zupełnie inne typy.
A co dalej z Chamletem? Zgodnie z zapowiedziami, od przyszłego roku Festiwal Chamlet zamieni się w Hamleta przez samo H, który skoncentruje się na zagadnieniach z zakresu communication design. Jego credo, zasięgnięte z Szekspira, ma brzmieć „być albo nie być” i oznacza, że twórcy nowego festiwalu chcą nie tylko chwalić najlepszych („być”), ale też, nawiązując do tradycji Chamleta, ganić najgorszych („nie być”), dzięki czemu zapewni kompleksowe spojrzenie na tę dziedzinę designu. Szczegóły przedsięwzięcia nie są znane, ponieważ dopiero się rodzą, więc jeśli tylko pojawią się nowe ustalenia, będziemy o nich informować.
Poniżej zamieszczamy pełną listę nominowanych razem z ich dokonaniami.
NOMINACJE
Reklama drukowana:
1. Avanti – metale kolorowe za reklamę „U nas pręt to pręt, rura to rura, a nie…”
2. Boryszew S.A. za reklamę płynu Borygo „Możesz mieszać ze wszystkimi kolorami”
3. Gredan za reklamę „Kupię Twojego dłużnika”
4. Pizza Taxi za reklamę „Masz ochotę na trójkącik?”
5. Profi za reklamę „Rozkosz w ustach”
6. Rogowski Development za reklamę „Ale jak to? Planujesz mieszkanie? I nie sprawdziłeś u Rogowskiego?”
7. Spa Nałęczów za reklamę „U nas się wybiczysz”
8. Telewizja Republika za reklamę „Włącz prawdę”
9. Fundacja Vide-crede za reklamę „Choroba Cię bierze? Weź i módl się”
10. Warszawska Szkoła Reklamy za reklamę „Sprawdź moją szkołę…”
Reklama telewizyjna:
1. Danone Polska za reklamę jogurtu Activia
2. Agito.pl za reklamę „Agito.pl – zakupy z przyjemnością”
3. Amino za reklamę „Kasa Romana”
4. Bartek S.A. za reklamę „Tysiące kobiet i mężczyzn w ciąży przez Bartka
5. Wędliny Bohun za reklamę „Nie ma bardziej szczerej miłości niż miłość do jedzenia”
6. IGOR S.R.L. za reklamę IGOR Gorgonzola „Jak ją robią, że jest taka dobra?”
7. LOB S.A. za reklamę „Zabezpiecz się”
8. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie za reklamę „Uczelnia Korczaka zaprasza”
9. Smakowita Pajda za productplacement w serialu „Klan”
10. Super Express za reklamę „Karta zdrapka”
Reklama społeczno-polityczna:
1. Wojciech Łaszkiewicz za plakat wyborczy „Co Ciebie boli? Co Ciebie wk…a? Czego oczekujesz?
2. Ewelina Siwik- Wójtowicz za plakat wyborczy „Nie jestem świnią, by nażreć się przy korycie”
3. Beata Kempa za spot wyborczy w kampanii do Parlamentu Europejskiego
4. Izabela Łukomska-Pyżalska za spot wyborczy w kampanii do Parlamentu Europejskiego
5. Joanna Senyszyn za piosenkę wyborczą w kampanii do Parlamentu Europejskiego
6. Karol Karski za serię spotów wyborczych w kampanii do Parlamentu Europejskiego
7. Marek Migalski za spot wyborczy w kampanii do Parlamentu Europejskiego
8. Marian Kowalski za spot i plakat wyborczy w kampanii do Parlamentu Europejskiego
9. Marta Cywińska za spot wyborczy w kampanii do Parlamentu Europejskiego
10. Zofia Boratyńska za spot wyborczy w kampanii samorządowej
Reklama internetowa:
1. BingoSpa za reklamę „Dziś będzie na twarz kochanie”
2. Dr Pepper Polska za komunikację na fanpage’u marki na Facebooku
3. Everal za reklamę „W majówkę Ci nie wyszło? Nadchodzi Boże Ciało”
4. Futura Edukacja za reklamę „Przyszłość jest w Tobie”
5. La-Mar za firmową stronę internetową www.la-mar.com.pl
6. NSZZ Solidarność Region Jeleniogórski za wpis „Oferta dla Pań” na facebookowym profilu
7. Orange Polska za reklamę „Walcz z nudą”
8. Festiwal FantastykiPyrkon za spot zapowiadający festiwal pl. „Kostki zostały rzucone”
9. LFP Targi za spot zapowiadający targi instalacyjne
10. Zakłady uboju i rozbioru TG NoVa za spot prezentujący ubojnię (ze względu na drastyczność filmu podajemy tylko link – oglądacie na własną odpowiedzialność) https://www.youtube.com/watch?v=KNRtf7OZFUk
Communication design:
1. P.H.U Brutal za koncepcję kreatywną marki
2. Miejska Biblioteka Publiczna w Morągu za koncepcję sesji zdjęciowej promującej bibliotekę
3. Fundacja vide-crede za koncepcję komunikacyjną fundacji
4. Piwo Zamkowe za koncepcję kampanii reklamowej piwa
5. Okręgowa Rada Adwokacka w Katowicach za koncepcje tożsamościową
6. Super Ruchacz za koncepcję kreatywną marki
7. Urząd Miasta Krakowa za wybór logo promującego kandydaturę Krakowa do organizacji ZIO 2022
8. Fundacja „Marka dla Polski” za koncepcję kreatywną propozycji logo dla Polski
9. Studio 3 za real time marketing
10. IKKA Nowy Targ za koncepcję kreatywna marki