Proces pozycjonowania czyli poprawiania pozycji strony internetowej w rezultatach wyszukiwania Google wpływa bardzo korzystnie na zwiększenie popularności serwisu oraz poprawienie rezultatów sprzedaży różnych towarów czy też usług oferowanych przez firmę prowadzącą dany serwis. Samo pozycjonowanie jest kompleksowym i dość skomplikowanym procesem obejmującym wiele różnych działań. Nic więc dziwnego, że osoby zajmujące się takimi pracami muszą zadbać o wiele istotnych spraw. Jedną z nich jest stworzenie dobrego, odpowiednio zoptymalizowanego zaplecza SEO.
Spis treści
Czym jest zaplecze SEO? Podstawowe informacje
W szerszym rozumieniu, zaplecze SEO oznacza zbiór wszystkich odnośników, które prowadzą do konkretnej strony internetowej, a w węższym rozumieniu mamy do czynienia ze stronami internetowymi oraz różnego rodzaju blogami, których zadaniem jest wspomaganie procesu pozycjonowania strony korzystającej z zaplecza. Zaplecze SEO można wykorzystywać do skutecznego promowania jednej albo wielu domen.
Kilka lat temu algorytmy Google zwracały uwagę przede wszystkim na ilość linków prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej. W związku z tym zaplecza zwykle zawierały treści niskiej jakości, które kładły nacisk na dodawanie jak największej ilości odnośników. W ostatnich latach algorytmy najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej uległy zmianie i zwracają one uwagę na spam, plagiat, nieprawidłowe linkowanie oraz wiele innych nieuczciwych oraz błędnych działań karząc promowane strony spadkiem w rankingu albo nawet całkowitym, dożywotnim wykluczeniem.
W związku ze zmianami w algorytmach Google, zmianie uległy również zaplecza SEO. Dzisiaj ważna jest nie ilość, ale jakość linków. Oznacza to, że strony zapleczowe muszą być dzisiaj serwisami zawierającymi interesujące treści stanowiące istotną wartość dla czytelników i użytkowników. Innymi słowy treści powinny odpowiadać na różne pytania użytkowników i dostarczać im cennych informacji, a linki powinny zostać sprytnie wplecione w treść, tak aby nie zostały uznane za spam.
Tworzenie skutecznego zaplecza SEO
Najważniejszą rolę w skutecznym zapleczu SEO odgrywają wartościowe serwisy internetowe zapełnione treściami wysokiej jakości, z których prowadzone będzie linkowanie do promowanego serwisu. Tworząc zaplecze pozycjonerskie należy zadbać o kupno odpowiednich domen i serwera. Istotną sprawą jest również stworzenie stron internetowych, które są przyjazne dla użytkowników oraz responsywne, czyli dobrze dopasowujące się do urządzeń mobilnych.
Oto kilka sposobów na stworzenie skutecznego zaplecza SEO:
- Tworzenie treści: Tworzenie wartościowych treści, które są związane z Twoją niszą, to świetny sposób na zdobycie linków z innych stron internetowych. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep internetowy z butami sportowymi, możesz napisać artykuł o tym, jak wybrać buty sportowe.
- Uczestnictwo w blogach i forach: Uczestnictwo w blogach i forach związanych z Twoją niszą to świetny sposób na zdobycie linków. Możesz komentować posty, pisać artykuły gościnne lub udzielać się w dyskusjach.
- Promocja w mediach społecznościowych: Promocja Twojej strony internetowej w mediach społecznościowych to świetny sposób na zdobycie linków. Możesz udostępniać swoje treści na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i LinkedIn.
- Link building: Link building to proces zdobywania linków z innych stron internetowych. Istnieje wiele różnych technik link buildingu, takich jak tworzenie treści, uczestnictwo w blogach i forach oraz promocja w mediach społecznościowych.
Wybór domen internetowych
Przy tworzeniu zaplecza SEO należy zadbać o wykupienie odpowiedniej domeny, której nazwa jest związana z tematyką treści umieszczanych na serwisach zapleczowych. Można zainwestować w zupełnie nową domenę albo w domenę z rynku wtórnego, pod którą opublikowano już blogi albo strony internetowe o tematyce podobnej do tematyki zaplecza. Wybór takich domen z rynku wtórnego może być dobrym pomysłem, ponieważ są one już znane wyszukiwarkom i będą posiadać lepszy autorytet w porównaniu z nowymi domenami. Warto jednak dowiedzieć się wcześniej co zostało opublikowane pod danymi adresami i czy dana domena nie otrzymała jakiejś kary od Google.
Właściwy serwer jest również bardzo ważny
Serwer, na którym postawiona zostanie strona zapleczowa, powinien być innym serwerem niż ten, na którym znajduje się główny serwis, który jest promowany przez dane zaplecze. Istotną sprawą jest zadbanie o sprawny, bezpieczny i szybki serwer. Szybkie ładowanie się strony to bardzo ważna kwestia, na którą Google kładzie duży nacisk. Co więcej strony zapleczowe powinny posiadać różne adresy IP, ponieważ siła ich linków będzie wyższa w porównaniu z linkami pochodzącymi z jednego adresu.
Odpowiednie zaprojektowanie strony ma również istotne znaczenie
Zadaniem stron zapleczowych jest skuteczne promowanie innych serwisów, więc strony takie powinny zostać zaprojektowane i zoptymalizowane pod kątem SEO, a ich treści muszą być wartościowe, ciekawe i nie mogą być skopiowane z innych serwisów internetowych. Ważne jest zwracanie uwagi na meta tagi, linki wewnętrzne, optymalizację elementów graficznych, adresy URL przyjazne pozycjonowaniu SEO. Poza tym dobrze, jeśli strony wchodzące w skład zaplecza będą różniły się swoją budową oraz wyglądem.
Co jeszcze warto wiedzieć o zapleczach SEO?
Tworzenie i zarządzanie stronami wchodzącymi w skład zaplecza można sobie ułatwić korzystając z różnych systemów CMS, takich jak na przykład WordPress. Oferują one wiele ułatwień pozwalających na bezproblemowe rozbudowywanie oraz utrzymywanie stron zapleczowych.
Jeśli chodzi o rozbudowę zaplecza SEO to można to zrobić na kilka sposobów. Standardowo rozbudowa obejmuje działania, takie jak:
- Zwiększenie liczby serwisów zapleczowych.
- Zwiększenie ilości tekstów zapleczowych, które są wartościowe, zawierają elementy graficzne, są prawidłowo sformatowane i posiadają linki. Ważne, aby robić to regularnie.
- Pozycjonowanie stron zapleczowych, dzięki czemu ich wartość i siła linkowania jest wyższa.
- Kontrola rezultatów przeprowadzanych działań.
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć błędów podczas tworzenia zaplecza SEO:
- Nie kupuj linków: Kupowanie linków jest uważane za spam i może prowadzić do kar od wyszukiwarek. Wyszukiwarki są w stanie rozpoznać linki kupowane i mogą uznać Twoją stronę internetową za spam lub naruszenie zasad.
- Nie przesadź z ilością linków: Przesadna ilość linków może zostać odebrane jako spam przez wyszukiwarki. Wyszukiwarki mogą uznać, że Twoja strona internetowa jest nienaturalna i może obniżyć jej ranking.
- Nie używaj słów kluczowych w linkach w sposób nienaturalny: Linki powinny być naturalnie dopasowane do słów kluczowych. Jeśli będziesz używać słów kluczowych w sposób nienaturalny, wyszukiwarki mogą uznać, że próbujesz manipulować ich wynikami wyszukiwania.
- Nie twórz linków do siebie nawzajem: Tworzenie linków z jednej strony internetowej do drugiej, które należą do Ciebie, jest uważane za samolinkowanie. Samolinkowanie może zostać odebrane jako spam przez wyszukiwarki.
- Nie generuj linków automatycznie: Generowanie linków automatycznie może zostać odebrane jako spam przez wyszukiwarki. Wyszukiwarki mogą uznać, że Twoja strona internetowa jest nienaturalna i może obniżyć jej ranking.
- Monitoruj swoje zaplecze: Regularne monitorowanie zaplecza pomoże Ci wykryć wszelkie potencjalne problemy. Jeśli zauważysz, że ktoś umieścił na Twojej stronie internetowej link spamowy, możesz go usunąć.
Artykuł został napisany we współpracy z: SEO-Services.pl
Zobacz też:
Dlaczego szybkość wczytywania strony jest istotna dla Twojego sklepu internetowego
Co spowalnia stronę WWW? 11 rzeczy, które sprawiają, że klienci uciekają wkurzeni
Data-driven SEO, czyli obszar marketingu, gdzie wszystko jest mierzalne