Magdalena Zielińska, Key Account Manager, MOSQI.TO o kontrowersyjnej infografice mBanku
mBank od lat buduje swoją pozycję w kategorii innowacyjność, dlaczego więc, tak nowoczesny bank, powiela stereotypy dotyczące płci?
Dla chłopców capoeira, dla dziewczynek kurs dobrych manier
Tuż przed majówką, na stronie mBanku opublikowano, kolejny z cyklu, artykuł o oszczędzaniu. Ilustracją do niego była infografika, która miała uświadomić rodzicom, jak ważne jest oszczędzanie w obliczu rosnących z każdym rokiem wydatków na ich pociechy.
mBank rozróżnił wydatki „płciowo” już od przedszkola
I tak: chłopcy od 4 roku życia, bawią się samochodami, uczą angielskiego, uczęszczają na kurs capoeiry. Podczas, gdy dziewczynki, oprócz nauki chińskiego i zajęć z rytmiki, należy zapisać na… warsztaty dobrych manier. Kto nie wierzy, dołączam printscreen. W kolejnych latach, rywalizacja dziewczynki contra chłopcy jeszcze bardziej się umacnia. Piłka nożna dla chłopców, kosmetyczka dla dziewczyn. Skumulowanie stereotypów w zestawieniu z „nowoczesną bankowością” jest cokolwiek rażące.
(Nie)istotne kontrowersje?
Nadal sporo reklam opiera się na stereotypach. Nie bez powodu, w reklamach kosmetyków pojawiają głównie kobiety, a w reklamach wiertarek, raczej mężczyźni. Stąd, niektórzy mogą uznać wpadkę mBanku za nieistotną, jednak gdyby rzeczywiście tak było, bank nie próbowałby tak gorączkowo niczego tuszować. Tymczasem, na stronie mBanku nie zobaczymy już infografiki z podziałem na płeć. Bank szybko naprawił swój błąd i po pierwszych negatywnych wypowiedziach internautów zaktualizował infografikę, tak, by bardziej pasowała do standardów XXI wieku.
Męska 😛 reakcja
„Biorąc pod uwagę wątpliwości, które pojawiły się wokół tej grafiki, w najbliższym czasie zmodyfikujemy ją tak, aby wydatki nie były uzależnione od płci. Zgadzamy się, że tego typu podział w tym materiale jest zbędny” – skomentował dla serwisu mamadu.pl Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku*.
Zgodnie z jego oświadczeniem, mBank w doborze aktywności kierował się ich popularnością. Czy rzeczywiście tak jest i swoje dzieci „segregujecie płciowo”, oceńcie sami.
© MOSQI.TO
Mimo, że nie pochwalam posługiwania się stereotypami, doceniam szybką reakcję banku. Choć, według mnie, mogli pokusić się o jakąś contrę, zamiast ze spuszczoną głową wycofywać się rakiem. Kto wie, może konkurencja podchwyci temat ☺. To nie pierwsza taka wpadka mBanku. Wcześniej negatywne komentarze od internautów zebrała kampania „Bądź bogatszy”, która z kolei była kompletnie „jednopłciowa” – wszystkie slogany były wyłącznie w męskiej formie.
*źródło: http://mamadu.pl/136457,mbank-powiela-stereotypy-infografika-banku-wzbudzakontrowersje
Brawo! Trzeba zwracać na takie rzeczy uwagę. Moja córka w zerówce wciąż jest bombardowana informacjami od kolegów, że jako dziewczyna nie może iść do wojska czy pracować na budowie… powielają te stereotypy książki w szkole, wychowawcy i banki 😉
Należy unikać takich uproszczeń. Dlaczego w kieszonkowym u chłopca są gry na konsole a u dziewczynki kosmetyki??
Chyba macie za dużo czasu, że takich pierdół się doszukujecie. Nic kontrowersyjnego w tych infografikach nie ma. Co Wy byscie zaproponowali w tych klumnach, żeby było w 100% neutralne? Chyba, że wg Was samo w sobie rozdzielenie na płci jest niedopuszczalne?