Najchętniej kupujemy produkty z polecenia. I wcale nie musi być to rekomendacja znajomego. Praktycznie z tą samą skutecznością działają polecenia znanych czy lubianych osób. Stąd influencer marketing wykorzystywany jest na coraz szerszą skalę. To strategia, która świetnie sprawdza się w marketingu internetowym. Produkty czy usługi często też reklamowane są przy pomocy mediów społecznościowych. A jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest influencer marketing na Instagramie.
Spis treści
Kim może być influencer?
Influencerem nie musi być aktor czy celebryta. Ważne, by była to osoba, która skłoni do zakupu określoną grupę odbiorców. Influencerami zostają więc często blogerzy czy youtuberzy. Zawsze są to jednak osoby, które skupiają wokół siebie konkretną społeczność, budują z nią więzi i cieszą się jej zaufaniem. Dzięki temu są w stanie wykreować naturalny przekaz budzący zaufanie swoich odbiorców i skłonić ich do zakupu. Influencer jest pewnym autorytetem dla swoich obserwatorów czy czytelników. Jak sama nazwa wskazuje, ma na nich wpływ. Posiada więc dużą moc oddziaływania na opinie i podejmowane decyzje. Jest więc w stanie skłonić swoich odbiorców do skorzystania z danych usług czy produktów i to znacznie skuteczniej niż jakakolwiek inna reklama.
Dlaczego influencer marketing na Instagramie jest tak skuteczny?
Nie bez powodu tak wiele firm korzysta z influencer marketingu. Media społecznościowe mogą świetnie wpłynąć na rozwój działalności. Świadome są tego polskie sklepy internetowe, które sprzedają na Instagramie. Influencerzy są bliscy potencjalnym klientom, a ich komunikaty mają duży potencjał sprzedażowy. Wynika to z kilku aspektów:
- Treści prezentowane przez nich w internecie są naturalne, przez co odbiorcom wydaje się, że wszystkie rekomendacje są szczere.
- Wykorzystanie Instagrama do komunikacji stwarza poczucie zmniejszenia dystansu i pozostawania w zasięgu użytkownika internetu
- Influencerzy często pozwalają swoim odbiorcom na aktywne uczestniczenie w różnych działaniach, budując zaangażowaną społeczność
- Posiadają konkretna grupę odbiorców wyznających podobne wartości czy mających te same zainteresowania. Dzięki temu znalezienie influencera, którego profil jest zgodny z reklamowanym produktem pozwala reklamować go właśnie grupie docelowej.
Jak wykorzystywać influencer marketing na Instagramie?
Gdy dany przedsiębiorca podejmie decyzje o rozpoczęciu współpracy z influencerem, musi jeszcze znaleźć odpowiednią do tego osobę. Żeby influencer marketing na Instagramie rzeczywiście przyniósł zamierzone efekty, konieczne jest zadbanie o kilka podstawowych kwestii.
- Influencer dopasowany do grupy docelowej
Przede wszystkim warto pamiętać, że influencer marketing może być naprawdę skutecznym narzędziem, ale tylko gdy produkt zostanie dopasowany do odpowiedniej osoby. Kluczowe jest więc znalezienie influencera, który prezentuje treści spójne z reklamowanym produktem czy usługą. Jest to ważne z co najmniej kilku względów. Przede wszystkim wybranie nieodpowiedniego influencera będzie stratą pieniędzy, bo nie uda się wówczas trafić z reklamą do grupy docelowej. Poza tym influencer, któremu dane produkty czy idee są naprawdę bliskie, będzie miał na pewno więcej pomysłów na kreatywne zareklamowanie oferty. Jednocześnie wyjdzie to bardziej naturalnie niż w przypadku zawarcia umowy z przypadkową osobą, co przełoży się na efektywność sprzedaży.
- Jasno określone cele kampanii
Przy każdej współpracy ogromne znaczenie ma świadomość celów i priorytetów. Ta sama zasada obowiązuje podczas współpracy z influencerem. Można więc dostarczyć influencerowi brief czy dodatkowe wytyczne dotyczące na przykład charakteru prezentowanego produktu albo nastroju, w jakim ma być utrzymana reklama produktu. - Pozostawienie influencerowi swobody
Influencer marketing na Instagramie opiera się na docieraniu do społeczności skupionej wokół influencera. A przecież nikt lepiej od niego nie będzie wiedział, jak realnie zaangażować tę społeczność do działania i jaki przekaz wywrze najlepszy efekt. Choć określenie precyzyjnych celów jest bardzo ważne, duże znaczenie ma także pozostawienie influencerowi swobody w tworzeniu.
- Rodzaj współpracy
Na koniec warto też określić rodzaj współpracy. Do wyboru jest kilka możliwości – od jednorazowej rekomendacji po długotrwałą współpracę ambasadorską. Ta druga opcja będzie bardziej kosztowna, a z drugiej strony pozwoli zbudować jeszcze większe zaufanie do marki. Influencer stanie się bowiem wówczas źródłem informacji o firmie oraz jej produktach i będzie z nią kojarzony. W przypadku krótszej współpracy warto natomiast określić dokładne ramy czasowe, w których może być wykorzystywana reklama influencera, w tym także czas korzystania z reklamy po zakończeniu kampanii.
Zobacz też: