Dotarcie do influencerów wcale nie jest takie proste. Potrzeba czasu, by zbadać, jakie kanały preferują odbiorcy, ustalić cele i główne założenia, a potem rozpocząć poszukiwania wpływowych osób. Znalezienie idealnego influencera może okazać się wyzwaniem. Potem jeszcze trzeba zadbać o to, by kampania przebiegała bezproblemowo. Checklista influencer marketingu może maksymalnie ułatwić ten proces.
Spis treści
5 podpunktów, które musi zawierać checklista influencer marketingu
Przedstawiona checklista składa się w sumie z 5 podpunktów dotyczących takich aspektów jak:
- cele firmy,
- szukanie odpowiedniej osoby,
- propozycja współpracy,
- ustalenie warunków współpracy,
- monitorowanie efektów.
Każdy z tych podpunktów zawiera kolejne małe checklisty, które pozwolą w prosty sposób monitorować, czy współpraca przebiega zgodnie z planem i jest spójna z założeniami firmy oraz efektami, jakie chce osiągnąć.
1. Cele firmy
Znalezienie idealnego influencera bez określenia celów danego biznesu jest niemożliwe. W końcu dobranie odpowiedniej osoby powinno się opierać właśnie na tym, czym zajmuje się firma, jakie ma oczekiwania, co chce osiągnąć i jakich ma odbiorców. Właśnie dlatego w pierwszej kolejności trzeba krótko scharakteryzować:
- jakie są główne założenia firmy, sposób komunikacji, archetypy marki?
- co firma chce osiągnąć poprzez współpracę z influencerem? Czy chodzi o wzrost sprzedaży, większą liczbę odbiorców czy może budowanie świadomości marki?
- biorąc pod uwagę odpowiedź na poprzednie pytanie, jak jest obecnie i jakie wyniki firma chce wypracować dzięki współpracy?
- z jakich mediów będzie korzystać?
- co charakteryzuje jej klientów?
2. Szukanie odpowiednich influencerów
Po odhaczeniu pierwszego podpunktu czas skupić się na punkcie drugim. Na tym etapie checklista influencer marketingu skupia się na poszukiwaniu odpowiedniej osoby. Tutaj istnieją dwie opcje:
- zlecenie poszukiwań komuś innemu,
- poświęcenie czasu i rozpoczęcie poszukiwań na własną rękę.
W przypadku zdecydowania się na drugą opcję, należy przede wszystkim pamiętać, że grupa docelowa influencera powinna być spójna z grupą docelową firmy. Aby ułatwić sobie poszukiwania, warto zwrócić uwagę między innymi na:
- tagi,
- obszar działania influencera,
- sekcję „proponowane dla Ciebie”.
Warto zwrócić też uwagę na sposób komunikacji influencera (czy jest spójny ze sposobem komunikacji firmy?), jego zasięgi i zaangażowanie odbiorców. Najlepiej znaleźć pięć osób, z którymi potencjalnie warto nawiązać współpracę. Wtedy można przejść do następnego punktu.
3. Propozycja współpracy
Potencjalni influencerzy wybrani? Czas na odezwanie się do nich z propozycją współpracy. Niektórzy z nich mogą wcale nie być zainteresowani promocją produktów czy usług, inni z kolei mogą mieć zbyt wysokie stawki jak na możliwości firmy. Aby jednak zwiększyć swoje szanse, warto przede wszystkim:
- stworzyć maksymalnie spersonalizowane wiadomości, zamiast każdej osobie rozesłać taką samą, bezosobową treść,
- zachęcić do swojej marki i produktów – krótko przedstawić, czym firma się zajmuje,
- uzasadnić, czemu akurat z tym influencerem chce się nawiązać współpracę – jeśli zrobi się to umiejętnie, może to ostatecznie przekonać wpływową osobę do kontaktu i dalszych ustaleń.
4. Ustalenie warunków współpracy
Kolejna kwestia odnosi się do ustalenia warunków współpracy. Obie strony muszą mieć jasność co do:
- ceny za usługi influencera i sposób rozliczania się – od jednego postu, od całego zlecenia czy na jeszcze innych zasadach?
- czas trwania współpracy,
- treści i sposób ich tworzenia – czy firma będzie dostarczać gotowe posty do publikacji, czy influencer ma sam tworzyć treści dostosowane do swojego sposobu komunikacji i grupy odbiorców? W tym drugim przypadku warto ustalić szczegóły i dokładne oczekiwania firmy względem efektu końcowego, fraz, które trzeba uwzględnić czy sposobu opowiadania o produkcie.
5. Monitorowanie efektów
Influencer marketing przyniesie najlepsze efekty, jeśli będzie stale monitorowany. Tylko wtedy firma będzie wiedzieć, czy podjęte działania odnoszą efekty. W ten sposób zyska też możliwość wprowadzania usprawnień. Dowie się bowiem, które rozwiązania najlepiej się sprawdzają i będzie mogła wykorzystać tę wiedzę przy tworzeniu kolejnych treści.
Zobacz też:
Cross-selling i up-selling, czyli sposób na większe zyski przy tej samej liczbie klientów
Marketing 7P, czyli jak skupiając się na kilku elementach zwiększać zyski i rozwijać biznes