w ,

Sama współpraca z influencerem jeszcze nie gwarantuje sukcesu – musi być też dobrze zaplanowana. Jak sprawdzić, czy influencer marketing przynosi efekty?

Jak mierzyć skuteczność kampanii z influencerem
jak mierzyć skuteczność kampanii z influencerem

Osoby działające w social media i mające wielu obserwatorów wiedzą, jak przyciągać ich uwagę i budować zaangażowanie. Właśnie dlatego wiele firm korzysta z pomocy influencerów, by osiągać swoje marketingowe cele. Nawiązanie takiej współpracy często wiąże się jednak z niemałym wydatkiem. Wprawdzie koszty te mogą zwrócić się z nawiązką. Wciąż pozostaje jednak pytanie, jak mierzyć skuteczność kampanii z influencerem, by mieć pewność, że wszystko rzeczywiście idzie zgodnie z planem?

Sukces współpracy z influencerem zależy od wielu czynników

Współpraca z influencerem może przynieść wiele korzyści, o ile wie się, w jaki sposób znaleźć odpowiednią osobę. Znaczenie będzie mieć jednak nie tylko znalezienie idealnego influencera, którego grupa odbiorców będzie zbieżna z grupą docelową firmy. Istotny jest także sposób prowadzenia współpracy, a przede wszystkim upewnienie się już na samym początku, że jej warunki są dla obu stron zrozumiałe. Pozwoli to uniknąć problemów i nieporozumień.

Nie ma się jednak co dziwić, że wiele firm decydujących się na zatrudnienie osoby wpływowej czuje w związku z tym niemały stres. Przecież nikt nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto. A choć influencer marketing to skuteczny sposób sprzedaży, to jednak pełno rzeczy może pójść nie tak. Jeśli natomiast firma wie, jak mierzyć sukces kampanii z influencerem, może mieć więc większą kontrolę nad całym tym procesem, a dzięki temu czuć się pewniej i w razie potrzeby reagować.

Kluczowy jest punkt odniesienia

Istnieją różne powody zatrudniania influencerów. Niektóre firmy chcą po prostu zwiększyć zyski, innym zależy raczej na zdobyciu nowych odbiorców albo większym zaangażowaniu. Jeszcze kolejne skupiają się na budowaniu świadomości marki albo poprawie pozycjonowania. Niezależnie jednak od ustalonego celu do zmierzenia skuteczności kampanii konieczne będzie jasne ustalenie, co chce się osiągnąć i w jakim punkcie jest się teraz.

Trzeba więc wiedzieć, ile osób wcześniej rozpoznawało markę, ile średnio reakcji znajdowało się pod postami albo ile osób obserwowało profil firmowy czy wchodziło na stronę. Bez punktu odniesienia trudno stwierdzić czy nastąpił wzrost, a przede wszystkim, jak duża była poprawa i czy była ona warta wydanych pieniędzy.

Co ważne, przed rozpoczęciem kampanii trzeba porównać wszystkie źródła ruchu. Tutaj pomocne może się okazać przede wszystkim Google Analytics. Z jego pomocą można dowiedzieć się nie tylko, ile osób odwiedza stronę, ale także w jaki sposób się na niej znalazły. Znaczenie będą mieć więc  źródła ruchu – czy te nowe osoby trafiły na stronę i dokonały zakupu właśnie dzięki współpracy z influencerem? Dużą zaletą Google Analytics jest także możliwość sprawdzenia liczby i wartości konwersji wygenerowanych przez jedną osobę. Oznacza to, że w razie podjęcia współpracy jednocześnie z kilkoma influencereami, można łatwo sprawdzić zwrot z inwestycji dla każdego z nich.

Niedoceniany potencjał kuponów zniżkowych

Świetnym sposobem na przyciągnięcie większej liczby kupujących, a przy tym sprawdzenie, czy współpraca przynosi efekty, będzie zaoferowanie kuponu dla obserwatorów influencera. Nikt nie lubi przegapiać okazji. W tym wypadku zbiegnie się więc ze sobą kilka kwestii, które skłonią odbiorców treści do działania. Po pierwsze zastosowanie znajdą tu dwie z 6 marketingowych zasad Cialdiniego – autorytetu i dowodu społecznego. Widząc, że lubiany influencer poleca dany produkt, odbiorcy będą liczyć się z jego zdaniem i nabiorą większego zaufania do marki. Ograniczony czasowo kod wywoła z kolei efekt FOMO. Istnieje duża szansa, że obserwatorzy influencera nie będą chcieli przegapić atrakcyjnej promocji.

Jednocześnie dzięki temu, że będzie to specjalny kod stworzony z myślą właśnie o obserwatorach influencera, firma będzie mogła łatwo sprawdzić, ile osób skorzystało z tej zniżki, a tym samym – jak skuteczna była współpraca z osobą wpływową.

Jak mierzyć skuteczność kampanii z influencerem? – pozostałe sposoby

Istnieją także inne wskaźniki przydatne przy ocenie skuteczności kampanii. Wśród nich wymienić można przede wszystkim te najbardziej oczywiste jak liczbę polubieni, komentarzy czy zaangażowania pod postami. Ta metoda sprawdzi się nie tylko do oceny, czy dzięki współpracy z influencerem nastąpił wzrost. Można też wykorzystać ją do porównania efektów, jakie inne marki osiągnęły dzięki współpracy z tą samą osobą.

Warto jednak pamiętać, by nie wyciągać pochopnych wniosków już po zamieszczeniu pierwszego postu. Dłuższe współprace z influencerem zwykle przynoszą lepsze efekty. Jeśli firma zdecydowała się właśnie na taki model, a nie jednorazową publikację wpisu, nie powinna oceniać skuteczności kampanii już na początku. Wtedy ta liczba może być niska, ale to wcale nie znaczy, że taka pozostanie. Wręcz przeciwnie – druga czy trzecia aktywność może już pozwolić odnotować znacznie większy ruch na stronie i większą sprzedaż.

Co równie ważne – współpraca z influencerem powinna być tylko jednym z kilku elementów tworzenia strategii marki. Najlepsze efekty można osiągnąć, łącząc influencer marketing z innymi rozwiązaniami, które pozwolą budować wiarygodność firmy i jej rozpoznawalność. Do takich należą chociażby referencje, płatne reklamy czy wartościowy content.


Zobacz też:

Marketing 7P, czyli jak skupiając się na kilku elementach zwiększać zyski i rozwijać biznes

Rozpoznawalność marki [reklama Facebook]

Zasada wzajemności Cialdiniego, czyli jak firmy pod pozorem atrakcyjnej okazji znacznie zwiększają zyski

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Hardmade piwo

    YOU CAN BUT YOU DON’T HAVE TO – kampania piwa HARDMADE

    The North Face – eksploracja bez kompromisów