w

Jak współpracować z influencerem, by osiągnąć zamierzone efekty?

Jak współpracować z influencerem
jak współpracować z influencerem

Influencerzy odgrywają dużą rolę we współczesnym marketingu online. Dzięki znalezieniu odpowiedniej wpływowej osoby można odnieść znaczenie lepsze efekty niż korzystając z innych form promocji. Wszystko dzięki zaufaniu, które wzbudzają takie osoby i wpływowi, jaki wywierają na swoich odbiorców. Aby jednak tak się stało, trzeba zadbać o kilka istotnych kwestii. Jak współpracować z influencerem, by czerpać z tego największe korzyści? Tutaj przydatna może się okazać checklista.

1. Podstawowe informacje o kampanii

Kluczem do sukcesu jest upewnienie się, że dana osoba rozumie markę, jej cele i sposób komunikacji. Aby więc współpraca z influencerem przebiegała możliwie najlepiej, trzeba zapoznać go z podstawowymi kwestiami. Chodzi tu przede wszystkim o informacje:

  • Co jest promowane?
  • Jakie platformy będą wykorzystywane? (np. Facebook, Instagram, Blog)
  • Sposób komunikacji – w jaki sposób influencer powinien przedstawiać produkt, jakimi wartościami kieruje się firma i co chce przekazać?

2. Cele

Każda strategia musi opierać się na celach – zarówno tych krótko-, jak i długoterminowych. Punktem wyjścia będzie więc przeanalizowanie obecnej sytuacji. Chodzi tu chociażby o liczbę odwiedzin, obserwujących, a także wyniki sprzedaży.

Kolejny krok to określenie głównych założeń kampanii. Może to być chociażby:

Zamiast jednak patrzeć krótkoterminowo, warto zastanowić się, jak taki cel ma współdziałać z podstawowymi celami firmy, a więc przykładowo w jaki sposób konkretna kampania pomoże firmie nie tylko zdobyć nowych klientów czy obserwujących, ale także ich przy sobie utrzymać.

3. Budżet

Kolejna istotna kwestia to budżet. Influencerzy nie promują produktów za darmo. W zamian oczekują zapłaty i co do zasady im większy wpływ, tym większe też wynagrodzenie. Przed odpowiedzeniem sobie na pytanie, jak współpracować z influencerem, lepiej więc znaleźć odpowiedź na pytanie: na współpracę z którym influencerem firma w ogóle może sobie pozwolić?

4. Persona

Do tworzenia skutecznych komunikatów sprzedażowych niezbędna jest persona. To przykładowy obraz klienta z jego nawykami, potrzebami i oczekiwaniami. Dzięki wykorzystaniu persony łatwiej tworzyć koncepcje uwzględniające różne typy klientów i proponować skuteczne rozwiązania. Persona pozwoli też influencerowi działać efektywniej i kreować bardziej skuteczne treści.

5. Wybór odpowiedniego influencera

Wiedząc już, jakim budżetem się dysponuje i do jakich klientów chce się trafić, można zacząć poszukiwania odpowiedniego influencera. W tym przypadku „odpowiedni” to taki, który:

  • tworzy treści w jakiś sposób powiązane z produktem – np. do promocji akcesoriów treningowych najlepszy będzie influencer promujący zdrowy tryb życia, a do świec zapachowych – influencer zajmujący się tematyką lifestyle,
  • nie jest dla firmy za drogi – samo znalezienie idealnego influencera może okazać się nie wystarczające, jeśli oczekuje on stawek, na jakie firma nie może sobie pozwolić. Najlepiej więc znaleźć kilku potencjalnych kandydatów do współpracy i wysłać zapytanie o cenę.

6. Przygotowanie treści dla influencera

Odpowiednia osoba wybrana, więc pozostaje pytanie – jak współpracować z influencerem? Tutaj duże znaczenie będzie mieć komunikacja. Warto już na wstępie ustalić, czy influencer chce tworzyć treści sam na podstawie pewnych podstawowych wytycznych, czy woli się ograniczyć do publikowania gotowych postów.

W pierwszym przypadku konieczne będzie przygotowanie briefu zawierającego informacje z pt. 1 tej checklisty, a także z opisaną personą i głównymi celami kampanii. Jeśli natomiast firma zamierza sama opracowywać posty, powinna zadbać o to, by były w miarę spójne z treściami zwykle zamieszczanymi przez influencera. Tutaj znaczenie będzie mieć nie tylko treść, ale także słowa kluczowe, odpowiednie tagi czy SEO.

7. Jak współpracować z influencerem? Monitorując i wprowadzając zmiany

Aby stwierdzić, że influencer marketing przyniósł zamierzony efekt, trzeba mieć jakiś punkt odniesienia. Już na wstępie należy więc określić główne cele, ale też zadbać o narzędzia, które pozwolą monitorować postępy i w miarę potrzeby dokonywać zmian. Mowa tu o śledzeniu takich aktywności jak:

  • zasięg,
  • liczba obserwujących,
  • zaangażowanie pod postami,
  • wyniki sprzedaży.

Pozwoli to z jednej strony sprawdzić, czy współpraca z influencerem w ogóle jest skuteczna, a po drugie – dowiedzieć się, które działania są najbardziej efektywne i wykorzystać tę wiedzę przy kolejnych postach.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Monika witoń nowym head of marketing & pr w hrk

    Monika Witoń nowym Head of Marketing & PR w HRK

    Agencja kerris group jan niezbędny

    Agencja KERRIS Group x Jan Niezbędny