w ,

Kluczem udanego influencer marketingu jest współpraca z odpowiednią osobą. Jak znaleźć idealnego influencera?

Znalezienie idealnego influencera
znalezienie idealnego influencera

Influencer marketing to jedna z najszybciej rozwijających się branż online. Firmy coraz chętniej nawiązują współprace z wpływowymi osobami, zamiast inwestować w tradycyjne reklamy. I nic dziwnego, bo potencjalnych klientów znacznie lepiej niż jakakolwiek reklama w telewizji czy internecie przekonują słowa influencera, z którego zdaniem się liczą. Nie każda tego typu współpraca musi jednak zakończyć się sukcesem. Liczy się także to KOMU dana firma powierzy promowanie swoich produktów czy usług. Znalezienie idealnego influencera może być sporym wyzwaniem, ale nie jest niemożliwe. Pomocnych może okazać się kilka wskazówek.

Jak znaleźć idealnego influencera? Najlepiej zaczynając od grupy docelowej

Zanim w ogóle firma rozpocznie poszukiwania influencera, musi znać własną grupę docelową. To długi proces, a jednocześnie jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia jakichkolwiek działań biznesowych. Aby tworzyć skuteczne treści, trzeba znać przyzwyczajenia, potrzeby i sposób komunikacji swoich odbiorców. Dobrze wyznaczona grupa docelowa przełoży się na znalezienie idealnego influencera.

Jedną z największych zalet influencer marketingu jest to, że nie trzeba od początku szukać potencjalnych klientów. Oni już tam są – zgromadzeni wokół influencera, w dodatku bardzo podatni na jego rekomendacje. Kluczem do sukcesu jest więc nawiązanie współpracy z taką osobą, której grupa docelowa jest w jak największym stopniu tożsama z grupą docelową firmy. W końcu nawet influencer o ogromnych zasięgach niewiele zdziała, jeśli swoje komunikaty będzie kierował do osób, których nie sposób zainteresować ofertą.

Właściwa platforma mediów społecznościowych

Kanałem komunikacji influencerów są social media. Warto więc zastanowić się, która z platform będzie odgrywać kluczową rolę przy współpracy. Przykładowo, firma chcąca trafić ze swoją ofertą do odbiorców zainteresowanych modą, prawdopodobnie zdecyduje się na influencer marketing na Instagramie albo na YouTube. Inaczej sprawa będzie wyglądać już w przypadku obsługi ważnych, profesjonalnych podmiotów – tutaj zdecydowanie lepiej sprawdzi się LinkedIn.

Dopiero po określeniu platformy dopasowanej do swojej grupy docelowej można rozpocząć poszukiwania odpowiedniej wpływowej osoby. W ten sposób znalezienie idealnego influencera będzie już prostsze – wystarczy skupić się na osobach mających duże zasięgi na tej konkretnej platformie.

Makro- czy mikroinfluencer?

Po wybraniu platformy, czas na określenie, jakie zasięgi ma mieć wpływowa osoba. Za makroinfluencerów uważa się zwykle osoby mające liczbę obserwujących przekraczających milion. To zwykle najbardziej znani użytkownicy platformy. Współpraca z nimi może znacznie poprawić wyniki sprzedażowe. Dzięki makroinfluencerom produkt  ma szansę dotrzeć do odbiorców na całym świecie. Oczywiście jednocześnie taka współpraca z influencerem jest bardzo droga, dlatego nie mogą sobie na nią pozwolić firmy dysponujące niewielkim budżetem.

Alternatywę stanowią mikroinfluencerzy. Choć ta nazwa może nie być zachęcająca, to warto pamiętać, że mikroinfluencerzy też mają realny wpływ na obserwujących. Wprawdzie jest ich mniej – sięgają od kilku tysięcy do miliona – jednak korzyści z tej współpracy są liczne. Znalezienie idealnego influencera działającego na skale mikro pozwala dotrzeć do niszowej publiczności. Takie osoby wpływowe zwykle też poświęcają więcej czasu na budowanie naprawdę zaangażowanej publiczności.

Znalezienie idealnego influencera ze względu na lokalizację

Firma zastanawiająca się, jak znaleźć idealnego influencera, musi też zwrócić uwagę na obszar swojej działalności. Inne decyzje podejmie przedsiębiorca planujący wprowadzać swoje produkty na poziomie globalnym, a już zupełnie inaczej powinna wyglądać współpraca w przypadku firmy myślącej o niewielkim biznesie.

Współpraca z lokalnymi influencerami wbrew pozorom może okazać się bardziej skuteczna niż znalezienie influencera działającego na skalę globalną. Lokalny influencer pozwala nadać całej kampanii większej autentyczności, świetnie sprawdzi się też, jeśli firma chce wprowadzić swój produkt czy usługę na nowy rynek.

Rodzaj tworzonych treści

Większość influencerów buduje zasięgi w oparciu o określone rodzaje treści. Niektórzy wstawiają zdjęcia z opisami, inni głównie kręcą filmiki, a jeszcze koleni przede wszystkim piszą artykuły. To bardzo ważny czynnik mający wpływ na znalezienie odpowiedniego influencera – nie każdy rodzaj treści będzie bowiem spójny ze specyfiką firmy. To wszystko będzie mieć też znaczenie w kontekście kosztów współpracy. Przykładowo, influencer tworzący filmy, może nakręcić cały materiał skupiający się na produkcie albo wspomnieć o nim jedynie w kilku zdaniach przy okazji tworzenia danego filmu.

Wizerunek

Być może wydaje się, że idealny influencer został znaleziony – jego odbiorcy są tożsami z grupą docelową firmy, kanał komunikacji również odpowiada przedsiębiorcy, tak samo jak skala zasięgu czy rodzaj tworzonych treści. Pozostaje jednak jeszcze jedna ważna kwestia, którą należy sprawdzić – wizerunek.

Wiele osób wprawdzie posiada duże zasięgi, ale wcale nie cieszy się dobrą sławą. Zdarza się nawet, że liczni obserwatorzy wcale nie są fanami danego twórcy, a obserwują go bardziej z ciekawości, czekając na kolejny skandal z jego udziałem. Nawiązanie współpracy z niewłaściwą osobą może więc sprawić, że firma zamiast zyskać, tylko straci. Przed nawiązaniem współpracy należy więc upewnić się, że dana osoba cieszy się dobrym wizerunkiem.

Zobacz też:

Influencer marketing może przynieść wiele korzyści, ale tylko, gdy firma umiejętnie z niego korzysta. Jak nie popełnić podstawowych błędów?

Brief marketingowy dla influencera – czemu jest tak ważny i jak prawidłowo go przygotować?

Największe zalety influencer marketingu, czyli dlaczego warto współpracować z wpływowymi osobami

4 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Kampania reklamowa w internecie

    8 kroków do skutecznej kampanii reklamowej w internecie

    Świadomość marki

    Świadomość marki, czyli jak rozpoznawalność przekłada się na zysk