Fundacja Changing Markets opublikowała raport „Talking Trash: The Corporate Playbook of False Solutions” wymieniający największych producentów odpadów plastikowych na świecie.
Spis treści
Kto produkuje najwięcej plastiku?
Spośród ośmiu największych producentów tworzyw sztucznych na świecie pięć z nich to firmy amerykańskie. Na pierwszym miejscu jest Coca-Cola, która produkuje rocznie aż 2,9 miliona ton opakowań plastikowych. Jej największy konkurent, Pepsico, zajmuje drugie miejsce z 2,3 miliona ton. Na trzecim miejscu znalazła się szwajcarska firma Nestlé z 1,7 miliona ton.
Źródło: Statista
Recykling = greenwashing?
Twórcy raportu podkreślają, że firmy utrudniają i podważają rozwiązania prawne, które są ustanawiane w celu rozwiązania kryzysu śmieciowego. Konsumentom sprzedaje się wizję recyklingu jako rozwiązania na wszystkie problemy związane z plastikiem. Branża FMCG nieustannie promuje recykling – podczas kiedy z raportów i badań wynika, że do obiegu wraca niewiele ponad 3% całego wyprodukowanego plastiku. Można powiedzieć, że recykling to fikcja – posortowane śmieci nadal pozostają śmieciami na wysypiskach.
Raport opisuje dalej, w jaki sposób producenci plastiku zrzucają winę za odpady z tworzyw sztucznych na konsumentów i władze, podczas gdy wyższe wskaźniki recyklingu stają się wymówka do produkcji jeszcze większej ilości plastiku.
A prawda wygląda tak, że w ogóle niewielki procent opakowań plastikowych w ogóle nadaje się do recyklingu. Poniżej grafika, która przedstawia rodzaje plastiku i które z nich najłatwiej recyklingować.
W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci przemysł tworzyw sztucznych znacznie zwiększył podaż jednorazowych tworzyw sztucznych, a firmy produkujące towary konsumpcyjne bardzo chętnie pakują swoje napoje, zboża, przekąski, kosmetyki i inne produkty wykorzystujące te tanie materiały. W Europie branża FMCG próbuje osłabić i opóźnić wprowadzanie dyrektyw UE w zakresie tworzyw sztucznych.
Link do pełnego raportu: https://talking-trash.com/
Przerzucanie odpowiedzialności za opakowania na konsumentów jest wygodne dla producentów. Nic dziwnego, że nie lobbują za zmianami. Kilka argumentów za przerzuceniem kosztów opakowań na producentów:
– producentom będzie zależało na produkcji opakowań bio degradowalnych lub łatwych w recyklingu
– naprawa sprzętu będzie bardziej opłacalna niż jego utylizacja; zmniejszą się praktyki utrudniania napraw przez producentów