w

Kto jest odpowiedzialny za plastikowe śmieci i kto produkuje ich najwięcej

Kto produkuje najwięcej plastiku

Fundacja Changing Markets opublikowała raport „Talking Trash: The Corporate Playbook of False Solutions” wymieniający największych producentów odpadów plastikowych na świecie.

Kto produkuje najwięcej plastiku?

Spośród ośmiu największych producentów tworzyw sztucznych na świecie pięć z nich to firmy amerykańskie.  Na pierwszym miejscu jest Coca-Cola, która produkuje rocznie aż 2,9 miliona ton opakowań plastikowych. Jej największy konkurent, Pepsico, zajmuje drugie miejsce z 2,3 miliona ton.  Na trzecim miejscu znalazła się szwajcarska firma Nestlé z 1,7 miliona ton.

Kto produkuje najwięcej plastiku

Źródło: Statista

Recykling = greenwashing?

Twórcy raportu podkreślają, że firmy utrudniają i podważają rozwiązania prawne, które są ustanawiane w celu rozwiązania kryzysu śmieciowego.  Konsumentom sprzedaje się wizję recyklingu jako rozwiązania na wszystkie problemy związane z plastikiem. Branża FMCG nieustannie promuje recykling – podczas kiedy z raportów i badań wynika, że do obiegu wraca niewiele ponad 3% całego wyprodukowanego plastiku. Można powiedzieć, że recykling to fikcja – posortowane śmieci nadal pozostają śmieciami na wysypiskach.

Składowanie śmieci

Raport opisuje dalej, w jaki sposób producenci plastiku zrzucają winę za odpady z tworzyw sztucznych na konsumentów i władze, podczas gdy wyższe wskaźniki recyklingu stają się wymówka do produkcji jeszcze większej ilości plastiku.

A prawda wygląda tak, że w ogóle niewielki procent opakowań plastikowych w ogóle nadaje się do recyklingu. Poniżej grafika, która przedstawia rodzaje plastiku i które z nich najłatwiej recyklingować.

Kto jest odpowiedzialny za plastikowe śmieci i kto produkuje ich najwięcej

W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci przemysł tworzyw sztucznych znacznie zwiększył podaż jednorazowych tworzyw sztucznych, a firmy produkujące towary konsumpcyjne bardzo chętnie pakują swoje napoje, zboża, przekąski, kosmetyki i inne produkty wykorzystujące te tanie materiały. W Europie branża FMCG próbuje osłabić i opóźnić wprowadzanie dyrektyw UE w zakresie tworzyw sztucznych.

Link do pełnego raportu: https://talking-trash.com/

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Przerzucanie odpowiedzialności za opakowania na konsumentów jest wygodne dla producentów. Nic dziwnego, że nie lobbują za zmianami. Kilka argumentów za przerzuceniem kosztów opakowań na producentów:
    – producentom będzie zależało na produkcji opakowań bio degradowalnych lub łatwych w recyklingu
    – naprawa sprzętu będzie bardziej opłacalna niż jego utylizacja; zmniejszą się praktyki utrudniania napraw przez producentów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Brodka allegro

Brodka, Wieniawa i Urbańska w podcastach Allegro Lektury 2.0

Wydatki na reklamę w kategorii moto

Globalne wydatki na reklamę w branży motoryzacyjnej maleją ponad dwukrotnie szybciej niż rynek