Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak wyróżnić się wśród konkurencji dzięki niszy rynkowej?

nisza rynkowa w biznesie online

Obojętnie, jaki rodzaj biznesu online prowadzisz, prawdopodobnie konkurencja na rynku jest naprawdę duża. Aby wygrać walkę o uwagę klienta musisz zaoferować coś więcej niż pozostałe firmy. Wyróżnienie marki na zatłoczonym rynku może być dużym wyzwaniem, ale nie jest niemożliwe. Nisza rynkowa w biznesie online pozwoli Ci to osiągnąć.

Czym jest nisza rynkowa?

Warto zacząć od samej definicji. Nisza rynkowa w biznesie online i biznesie stacjonarnym rozumiana jest tak samo. To produkt lub usługa dopasowana do wąskiej grupy odbiorców. Nie oznacza to jednak strat dla przedsiębiorcy. Wręcz przeciwnie – taka grupa docelowa, czując, że produkt jest stworzony tylko dla niej, chętnie zrealizuje zakup. A to stwarza dużą przewagę nad konkurencją.

Niszę rynkową można też definiować z punktu widzenia odbiorcy. W takim wypadku można powiedzieć, że jest to wąska grupa odbiorców, która szuka konkretnych korzyści. Taką grupą mogą być chociażby miłośnicy słodyczy, którzy są na diecie wegańskiej i jednocześnie mają uczulenie na orzechy (tę niszę wykorzystała marka Divvies). Innym przykładem mogą być chociażby osoby leworęczne (tu z kolei Lefty’s: The Left Hand Store).

Jak znaleźć niszę rynkową w biznesie online?

W przypadku tradycyjnej sprzedaży często wystarczy dobra lokalizacja i wcale nie oryginalny pomysł, by klienci pojawili się i zostali. Wiele firm gastronomicznych czy kwiaciarni wcale nie wydaje wielu pieniędzy na reklamowanie swoich usług. W świecie online jest jednak inaczej. Twoje działania nie mogą więc koncentrować się tylko na tworzeniu produktu, stworzenia intuicyjnej strony czy technicznych aspektach. Możesz mieć naprawdę świetny produkt, ale póki klienci nie wiedzą o jego istnieniu, nie odniesiesz sukcesu. Co więcej, możesz sądzić, że Twój produkt jest jest strzałem w dziesiątkę, ale potencjalni klienci mogą być innego zdania. Zanim więc zaczniesz działać, upewnij się, że jest dla Ciebie miejsce na rynku. A jeszcze lepiej – nie zaczynaj od produktu. Dowiedz się, co ludzie kupują i czego potrzebują i na tej podstawie stwórz produkt czy usługę, która zaspokoi ich potrzeby.

Nisza rynkowa zakłada więc dostosowanie produktu do wyjątkowego rynku docelowego. Rynek ten może się wyróżniać ze względu na konkretny styl życia (np. dietę wegańską czy aktywny styl życia), kulturę, nawyki czy nietypowe potrzeby. Nisza marketingowa w biznesie online może zostać określona na podstawie kilku prostych kroków.

  1. Znajdź mocne strony firmy

    Zastanów się, co oferujesz albo co chcesz oferować i w czym jesteś dobry. Czy kierujesz się konkretnymi ideami, które pozwolą Ci na budowanie świadomości marki? Czy w jakiś sposób się wyróżniasz, czy masz jakieś wyjątkowe cechy? Jeśli prowadzisz już biznes, a nie dopiero rozważasz rozpoczęcie działalności, weź pod uwagę feedback od klientów. Co mówią o Twoich produktach? Na jakie cechy zwracają szczególną uwagę? A może jest coś, czego im brakuje? Twoi klienci są świetnym źródłem informacji i inspiracji.

  2. Zrób badania rynkowe

    Pamiętaj jednak, że potrzeba jednego czy dwóch klientów to jeszcze nie nisza marketingowa w biznesie online. Jeśli znalazłeś kilku ludzi, którzy potrzebują konkretnych produktów czy usług, musisz upewnić się, że będzie ich więcej – na tyle dużo, by taki biznes się opłacał. Jest to więc czas na wstępne badania. Przede wszystkim sprawdź, czy tego typu produkt lub usługa nie był już obecny na rynku. Jeśli szybko z niego zniknął, istnieje duża szansa, że i w Twoim przypadku przedsięwzięcie zakończy się porażką. Przyjrzyj się też konkurencji. Czy są już marki z tego typu produktem? Jeśli tak, to czy jest coś, co pozwoli Ci się wyróżnić? Możesz sprawdzić też potencjalne zainteresowanie takimi produktami, korzystając z takich narzędzi jak Ubersuggest czy wyszukiwarki słów kluczowych. Pokażą Ci one, jakie podobne frazy i jak często wpisują użytkownicy wyszukiwarki. A to będzie nie tylko wskazówką, jak dobierać słowa kluczowe, ale przede wszystkim, jakie są potrzeby klientów.

  3. Określ grupę docelową

    To czas, by poznać swojego idealnego klienta. Przyjrzyj się swoim potencjalnym odbiorcom. Pomyśl, jakie mogą mieć potrzeby, pragnienia i cele, a przede wszystkim odpowiedz na pytanie, czemu mieliby być zainteresowani właśnie Twoim produktem czy usługą. Dokładne określenie potrzeb czy pragnień klientów pozwoli Ci w pełni wykorzystać możliwości rynku.

  4. Obserwuj i wyciągaj wnioski

    Kiedy już zdecydujesz się wprowadzić produkt na rynek, obserwuj zachowania klientów. Może okazać się, że Twój produkt wcale nie trafia w ich potrzeby, ale przypadkiem znajdziesz inny pomysł na biznes. Przykładowo, możesz pomyśleć o tworzeniu specjalistycznych produktów dla miłośników yogi i mindfulness, ale z czasem zauważysz, że większość klientów kupuje tylko plakaty z cytatami i prostą grafiką. Na podstawie tej obserwacji możesz zmienić swoją ofertę i skupić się przede wszystkim na plakatach, wprowadzając też notatniki czy kalendarze z tego typu ozdobami. A kiedy wprowadzisz ten pomysł w życie po dalszych obserwacjach może zaprowadzić Cię jeszcze dalej – w zupełnie innym kierunku, za to wprost do sukcesu biznesowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *