Skuteczna kampania reklamowa w internecie wymaga zainwestowania sporej ilości czasu zarówno, jeśli chodzi o zaplanowanie całego przedsięwzięcia, jak i prowadzenie dalszych działań. Nawet to jednak nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Aby wyniki kampanii były satysfakcjonujące, trzeba wiedzieć, co zrobić krok po kroku.
Spis treści
Cele marketingowe
W biznesie każde działanie powinno poprzedzać planowanie i wyznaczanie celów. Oczywiście i bez tego da się osiągnąć sukces, ale zwykle bardzo okrężną drogą. Mając jasno sprecyzowane cele, można z łatwością mierzyć wyniki. Prościej też określić, jakie zadania należy podjąć, by osiągnąć konkretny efekt, a co będzie tylko stratą czasu. Oczywiście wiele zależy od konkretnych zasięgów i możliwości – dla jednej firmy dobrym celem marketingowym będzie zdobycie 10 nowych klientów, dla innej – zwiększenie dochodów o 20%. Zelem może być zwiększenie świadomości marki, zwiększenie liczby osób zapisanych na nasz newsletter czy sprzedaż.
Budżet
Kampania reklamowa w internecie wymaga też nakładów finansowych. Liczba podjętych zadań i dostępne możliwości często ograniczone są przez budżet, jakim dysponuje dana firma. Przed ustaleniem strategii konieczne jest więc sprecyzowanie, ile pieniędzy można przeznaczyć na całe przedsięwzięcie.
Znajomość produktów
Po budżecie czas na badania marketingowe. Zanim jednak się do nich przystąpi, trzeba jeszcze być w pełni świadomym swojej oferty. W tym miejscu przyda się szczegółowe opisanie produktu czy usługi, jej cech charakterystycznych czy zalet i co ważne – wskazanie, czym taki produkt różni się od produktów konkurencji.
Grupa docelowa
W kontekście biznesu wiele mówi się o grupie docelowej. I nie bez powodu, bo tylko wiedząc, kim dokładnie jest klient, można do niego trafić ze swoim przekazem. I bynajmniej nie chodzi tu o szerokie i nic nieznaczące określenia, jak płeć czy przedział wiekowy. Znaczenie mają przyzwyczajenia, wartości wyznawane przez klientów, ich styl życia czy zarobki. Im klient docelowy jest bardziej „żywy”, tym prościej tworzyć skuteczne komunikaty. Właśnie dlatego warto poświęcić określeniu grupy docelowej sporo uwagi.
Kampania reklamowa w internecie w oparciu o cele
Następnie czas na wyznaczenie celów kampanii. Nie należy ich mylić z celami marketingowymi z pierwszego podpunktu. Na tym etapie warto przede wszystkim zastanowić się, w jaki sposób ma być sprzedawany produkt, a dokładniej, jaka „wielka idea” będzie przyświecać całej kampanii. Czy ma to być głównie budowanie świadomości marki, pozyskanie nowych kupujących czy może zdobywanie lojalnych klientów? To też dobry moment, by zdecydować, jakie treści mają być tworzone w ramach kampanii. W zależności od grupy docelowej i celów mogą to być filmy, grafiki czy posty. W wielu przypadkach sprawdzi się także blog firmowy czy infografika.
Tworzenie treści
Jak widać, zanim kampania reklamowa w internecie w ogóle zacznie nabierać kształtów, trzeba przejść przez 5 poprzednich punktów. Dopiero gdy te zostaną wykonane, można zabrać się za tworzenie treści. Teraz wiedząc, do kogo, jak i w jakim celu chce się trafić ze swoim przekazem, jest się w stanie robić to skutecznie. Oczywiście niekoniecznie trzeba działać tu na własną rękę. Do tworzenia tekstów można znaleźć copywriterów. Niektóre firmy decydują się nawet na delegowanie szerszego zakresu obowiązków i zatrudnienie agencji marketingowej.
Promocja i realizacja
Treści stworzone, czas puścić je w świat. Tutaj istnieje wiele taktyk, z których można skorzystać, by promować swoje usługi – od tradycyjnych wiadomości e-mail, przez płatne reklamy aż po social media. Potencjalni klienci mogą trafiać na stronę docelową przez różne kanały. Warto więc zastanowić się, jakie są ich mocne i słabe strony oraz w jaki sposób mogą pomóc w osiągnięciu celów biznesowych.
Analiza
Raz obrana strategia nie zawsze jest najlepsza. Aby w pełni wykorzystać potencjał podejmowanych działań, trzeba dokonywać analizy. Może okazać się, że niektóre działania nie zdają egzaminu, a inne sprawdzają się świetnie. W takim wypadku należy zrezygnować z niektórych pomysłów, a udoskonalić te, w których tkwi największy potencjał. Do analizy może posłużyć przede wszystkim Google Analytics. Warto korzystać także z innych narzędzi, które pozwolą mierzyć wyniki – na przykład wzrost sprzedaży, „klikalności” w reklamy czy obserwatorów na kanałach społecznościowych.
Zobacz też:
3 komentarze
Dodaj odpowiedź3 pingi oraz trackbacki
Pingback:Najczęstsze błędy w e-commerce, czyli dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?
Pingback:Pyszne.pl promuje kobiety polskiej gastronomii i udostępnia listę restauracji
Pingback:Marketing w małej firmie - 5 podstawowych narzędzi