w

Jak opracować landing page, który przynosi efekty? Poznaj zasady tworzenia skutecznej strony docelowej

Skuteczny landing page
skuteczny landing page

Obojętnie, czy chodzi o sprzedaż kursu, zapis na newsletter, czy może promocję nowego produktu – dobry landing page to konieczność. Starannie zaprojektowana strona docelowa może znacznie zwiększyć konwersję, za to błędy i niedociągnięcia przełożą się na gorsze wyniki. Jak w takim razie przygotować skuteczny landing page? Na czym się wzorować? A może istnieje jakiś niezwodny schemat tworzenia stron docelowych?

Czym jest landing page?

Landing page (inaczej strona docelowa) to szczególny rodzaj witryny www. Ma prezentować najważniejsze informacje, przyciągnąć uwagę i skłonić do podjęcia konkretnego działania. Może to być np.:

  • dołączenie do newslettera,
  • skorzystanie z oferty,
  • zapis na webinar,
  • pobranie ebooka.

W przeciwieństwie do strony głównej, na której znajduje się wiele opcji i danych, tutaj króluje prostota. Landing page skupia się tylko na informacjach dotyczących konkretnego tematu – np. organizowanego webinaru.

Jak powinien wyglądać dobrze zaprojektowany landing page?

Opracowanie skutecznej strony docelowej może okazać się sporym wyzwaniem. Tym bardziej, że w zależności od branży i zadania, jakie LP ma spełniać, jego budowa może być nieco inna. Istnieją jednak pewne cechy wspólne, do których należy:

  • dopracowany nagłówek,
  • wyróżniające się CTA,
  • prostota,
  • konkrety (to nie miejsce na długie teksty),
  • stosowanie języka korzyści,
  • dopracowany design,
  • funkcjonalność (wszystkie kwestie techniczne, takie jak np. szybkość ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych itd.)

Zanim zaczniesz pracę nad LP…

Wiadomo już, jakie elementy powinna mieć skuteczna strona docelowa. To jednak zdecydowanie nie oznacza, że można od razu zabrać się za pisanie. Tutaj zasada jest podobna co np. w przypadku skutecznych opisów produktów – nie wiedząc, do kogo się pisze, nie da się stworzyć naprawdę dobrych treści.

Oznacza to, że najpierw trzeba poznać swojego klienta. I nie chodzi tu wcale tylko o odhaczenie kilku podstawowych informacji, o jakich wspomina większość tekstów dotyczących tworzenia persony. Sam wiek, przyzwyczajenia czy zainteresowania to zdecydowanie za mało.

W marketingu chodzi przede wszystkim o emocje i dokładne poznanie swoich potencjalnych klientów. Dobry landing page powinien więc odwoływać się do ich obaw, pragnień i potrzeb. A to oznacza, że grupę docelową trzeba wziąć pod lupę, uważnie prześledzić i naprawdę przyłożyć się do tego zadania.

To czasochłonne, ale naprawdę warto. Nie bez powodu tak wiele mówi się o tworzeniu person. Wiele osób działających w świecie marketingu doskonale zdaje sobie sprawę, że poznanie klienta to klucz do skutecznej sprzedaży.

Jak przygotować skuteczny landing page?

Teraz w oparciu o wszystkie wyżej wymienione informacje można już przejść do projektowania LP. Oczywiście wiele będzie tu zależeć od tego, jakie zadanie ma spełniać. Inaczej wygląda przecież strona docelowa z zapisem na newsletter, a już zupełnie odmiennie ta dotycząca przedsprzedaży nowego kursu.

Jako że teorię najlepiej popierać przykładami, przyjrzyjmy się więc tworzeniu skutecznej strony docelowej np. dotyczącego podstaw skutecznego copywritingu.

Krok 1: potrzeby odbiorców

Punktem wyjścia będzie poznanie potrzeb odbiorców:

  • kim są osoby, które może zainteresować kurs?
  • jakie mają obecnie problemy?
  • w jakim miejscu chciałyby się znaleźć dzięki kursowi?
  • jakie mają obawy? (co może powstrzymywać ich przed skorzystaniem z kursu)
  • dlaczego mają wybrać akurat ten kurs, skoro w internecie jest wiele podobnych?

To kilka przykładowych pytań, które można sobie zadać. Oczywiście, im bardziej rozbudowane odpowiedzi, tym lepszy punkt wyjścia do tworzenia skutecznego tekstu.

Nie oznacza to wprawdzie, że wszystkie notatki mają znaleźć się w finalnym tekście. W końcu, jak to zostało wspomniane, landing page powinien zawierać tylko najważniejsze informacje. Mając więcej informacji, jest jednak z czego wybierać i łatwiej ocenić, które elementy rzeczywiście są najważniejsze.

Krok 2: realne korzyści

Osoby kupujące kurs o podstawach copywritingu nie chcą po prostu dowiedzieć się, na czym polega pisanie tekstów. Z pozoru tak może się wydawać, ale to wcale nie jest główny cel. Właśnie dlatego warto dokładnie przyjrzeć się grupie docelowej i wypisać realne korzyści – te, na których najbardziej zależy potencjalnym kursantom.

Może część z nich chce rozpocząć karierę copywriterską i w ten sposób zdobyć niezbędne podstawy? Tak naprawdę zależy im więc przede wszystkim na zyskaniu umiejętności, które pozwolą im rozpocząć działalność w branży.

A może do grupy docelowej należą także osoby będące przedsiębiorcami. Nie chcą zatrudniać copywriterów i wolą sami przygotowywać opisy produktów i treści na stronę, ale robią to nieumiejętnie. Im też nie zależy na samym opanowaniu technik copywriterskich, a na dowiedzeniu się jak samodzielnie tworzyć treści, które generują lepszą sprzedaż.

To zupełnie co innego niż hasła typu „dowiesz się, jak pisać teksty” albo „poznasz podstawy copywritingu”. W tych zdaniach nie ma korzyści. A odbiorcom trzeba pokazać, co realnie dostaną, korzystając z oferty.

Krok 3: rozwianie obaw

Idealnie byłoby, gdyby potencjalni klienci po zapoznaniu się z korzyściami od razu stwierdzili „kupuję” i popędzili do kasy. Wiele z nich ma jednak pewne wątpliwości. Może chodzi o cenę (nie są pewni, czy kurs jest jej warty), a może wcześniej zawiedli się na podobnych ofertach.

Tutaj znów trzeba zagłębić się w przyczyny potencjalnych obaw i rozwiać je dzięki treściom na landing page’u. Obalając obiekcje kupującego, wytrąca się mu z ręki argumenty, które mogłoby go odwieść od zakupu. Jest to więc usuwanie przeszkód na jego drodze do skorzystania z oferty. Właśnie dlatego tego kroku nie można pominąć. Inaczej straci się wielu potencjalnych klientów.

Dobrym sposobem na rozwianie obaw będzie także zamieszczenie opinii. Dosyć stara zasada dowodu społecznego Cialdiniego pokazuje, że bardziej ufamy produktom, które ktoś przetestował. Co więcej, opinie obcych ludzi traktujemy właściwie na równi z opiniami znajomych i rodziny. Właśnie dlatego rekomendacje mają ogromną moc.

Krok 4: co znajduje się w środku?

Nikt nie lubi kupować kota w worku. Ale wcale nie musi! Landing page to idealne miejsce, by pokazać, co dokładnie otrzyma się za wskazaną cenę. W przypadku kursu copywriterskiego może to być więc np. zamieszczenie dokładnego spisu treści albo opisu poszczególnych modułów. Dobrze sprawdza się także udostępnienie do wglądu przykładowej lekcji. Na tej podstawie potencjalny klient oceni, czy to właśnie to, czego szuka.

Krok 5: CTA (wezwanie do działania)

Punktem obowiązkowym każdego LP jest także przycisk call to action, czyli wezwanie do działania. CTA powinno być krótkie, zrozumiałe i w prosty sposób informować odbiorcę, czego może spodziewać się po kliknięciu.

Już samo zastosowanie się do wskazówek z tego artykułu może umożliwić stworzenie skutecznej strony docelowej. Najlepiej jednak dodatkowo prześledzić landingi osób, które tworzą wręcz wzorcowe strony docelowe. Przykładem mogą być LP Jacka Kłosińskiego i Adrianny Hirsz. Zawierają wszystkie wyżej opisane elementy i po mistrzowsku pokazują, jak rozwiewać obawy potencjalnych klientów i przekonać ich do podjęcia konkretnych działań.

W polsce przybywa blisko 350 sklepów internetowych miesięcznie. Do końca roku ich liczba może przekroczyć 55 tys.

W Polsce przybywa blisko 350 sklepów internetowych miesięcznie. Do końca roku ich liczba może przekroczyć 55 tys.

Gdzie sa te dzieci

Gdzie są TE dzieci? Emilka, Bartuś i Zuzia odpowiadają: “TU jestem” [kampania spłeczna]