w

Jak skutecznie promować swój biznes w mediach społecznościowych? 5 filarów social media marketingu

Social media marketing
social media marketing

Media społecznościowe mają ogromne znaczenie we współczesnym świecie. To właśnie w nich toczy się ogromna część życia wielu osób. Za pomocą kilku kliknięć można skontaktować się ze znajomym, sprawdzić najnowsze informacje czy zaznać trochę rozrywki. Nic więc dziwnego, że w ten świat postanowili wkroczyć również przedsiębiorcy i dzięki obecności w mediach społecznościowych zwiększyć zyski. Czym jest social media marketing i jak z niego korzystać?

Czym jest social media marketing?

Marketing w mediach społecznościowych (social media marketing) polega na wykorzystaniu odpowiednich platform do celów sprzedażowych. Mowa tu przede wszystkim o YouTube, Instagramie i Facebooku. W przypadku osób działających w sektorze B2B dobrym rozwiązaniem może być także LinkedIn.

Social media marketing ostatecznie zawsze ma prowadzić do zwiększenia zysków, ale sposoby osiągnięcia tego celu mogą być różne. Czasami jest to bezpośrednia promocja produktów czy usług, innym razem użytkownik skupia się przede wszystkim na budowaniu świadomości marki, zwiększeniu zasięgów czy zdobyciu wiernych odbiorców.

5 filarów social media marketingu

Wiadomo już, na czym polega marketing w mediach społecznościowych. Teraz czas wspomnieć o tym, jak z niego korzystać. Można powiedzieć, że wszystko opiera się na 5 głównych filarach, a są to:

  1. Strategia,
  2. Planowanie i publikowanie,
  3. Monitorowanie aktywności odbiorców,
  4. Analiza wyników,
  5. Reklama.

1. Strategia

Żeby działania marketingowe przynosiły maksymalne efekty, trzeba mieć odpowiedni plan, a właściwie strategię marketingową. Bez niej trudno konsekwentnie dążyć do celu i wykorzystać potencjał.

Również w przypadku social media trzeba więc zadbać o strategię. Punktem wyjścia może być udzielenie odpowiedzi na kilka kluczowych pytań:

  • jakie są główne cele obecności w mediach społecznościowych?
  • jak social media mogą pomóc w ich osiągnięciu?
  • które platformy pozwolą najlepiej te cele zrealizować?
  • jaki rodzaj treści najlepiej udostępniać?
  • w jaki sposób będzie można ocenić, czy udało się osiągnąć zamierzone wyniki?

Aby jednak udzielić odpowiedź na którekolwiek z tych pytań, najpierw trzeba cofnąć się jeszcze o krok i określić grupę docelową. Bez tego właściwe niemożliwe będzie opracowanie skutecznej strategii. Właśnie dlatego warto poświęcić czas na poznanie swoich potencjalnych klientów, a dopiero potem zacząć działać.

2. Planowanie i publikowanie

Strategia określona, czas na planowanie. Jednym z ważnych aspektów marketingu w social media z pewnością jest regularna publikacja. Osoby, które są stale widoczne, mają większe szanse na dotarcie do swoich klientów i zwiększanie zasięgów.

Właśnie dlatego najlepiej planować treści z wyprzedzeniem. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy ze względu na brak czasu w tworzeniu kolejnych postów czy filmów albo też z uwagi na chwilowy brak pomysłów pojawi się duża dziura w publikacji. Planowanie jest też o tyle proste, że istnieje wiele narzędzi, które mogą w tym pomóc. Niektóre z nich pozwalają nawet ustawić automatyczną publikację tak, by nie trzeba było pilnować terminów.

3. Monitorowanie aktywności odbiorców

Wraz z regularną publikacją (oczywiście pod warunkiem odpowiedniego opracowania strategii) z czasem konto firmowe w social media będzie zwiększać zasięgi. Wzrośnie więc liczba reakcji, rozmów na temat marki czy komentarzy pod treściami. Ludzie będą reagować na treści, oznaczać firmę we własnych socialach, a nawet wysyłać bezpośrednie wiadomości.

Na tym etapie warto skupić się na słuchaniu, a więc na tym, jak postrzegana jest marka i co obserwujący o niej mówią. W końcu kto lepiej niż osoba z grupy docelowej powie, czego oczekuje potencjalny klient? Obserwujący mogą być kopalnią wiedzy – źródłem inspiracji do tworzenia kolejnych treści. Mogą też dostarczyć wiele przydatnych sugestii dotyczących ewentualnych usprawnień i zmian, które warto wprowadzić.

4. Analiza wyników

Skąd wiedzieć, że social media marketing przynosi zamierzone efekty? Oczywiście dzięki analizie wyników. Bez niej trudno ocenić, czy zmierza się we właściwym kierunku.

Właśnie dlatego nie obejdzie się bez regularnego sprawdzania, jakie zasięgi wypracowują określone treści, które z nich cieszą się największym zaangażowaniem, które przekładają się na większy dochód, a które przynoszą marne efekty. W ten sposób będzie można wprowadzać dalsze udoskonalenia, jeśli chodzi o strategię treści i z czasem publikować w sposób jeszcze bardziej zgodny z oczekiwaniami odbiorców, a co za tym idzie – czerpać coraz większe zyski z obecności w social media.

5. Reklama

Na pewnym etapie warto też pomyśleć o płatnych formach promocji. Reklamy w social media pozwalają dotrzeć do społeczności, która może przerodzić się nie tylko w odbiorców, ale także w klientów.

Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że przynosi naprawdę świetne efekty. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na rozbudowane algorytmy w social media. Dokładnie analizują one działania i preferencje użytkowników i ustalają, jakie treści mogą ich interesować, jakie mają przyzwyczajenia, co im się podoba, a co nie. Jeśli więc przedsiębiorca dobrze zna swoją grupę docelową, może dokładnie określić swoje potrzeby (m.in. dane demograficzne, zainteresowania, preferencje grupy docelowej itd.) i trafić z reklamą wprost do grona potencjalnych klientów.


  1. Jak efektywnie zarządzać social mediami?
  2. 5 pomysłów na content wideo, który zwiększy zaangażowanie i przyciągnie nowych widzów
  3. Zarabianie na Instagramie: 5 sposobów, by czerpać zyski ze swojego profilu

3 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Ja właśnie próbuję nagłośnić moją działalność, ale nie znam się na marketingu kompletnie. W marcu jadę na Remadays do Nadarzyna i mam nadzieję, że tam znajdę odpowiednią osobę do tego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ingluencer marketing

Gdzie są wszyscy zakochani? Okazuje się, że przed ekranami swoich telefonów

Sprzedaż w e-commerce

Darmowa dostawa w e-commerce. Czy to się opłaca?