Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

WordPress to najpopularniejsza platforma blogowa. I nic dziwnego, bo z nią tworzenie bloga jest szybkie i proste

Kiedyś blogowanie było sposobem na spędzanie czasu wolnego, dzielenie się swoim hobby czy twórczością. W ostatnich latach wiele jednak się zmieniło. Z jednej strony można już mówić o zawodzie blogera, dla którego prowadzenie bloga jest właśnie pełnoprawną pracą. Jednocześnie powstają też blogi firmowe pozwalające tworzyć wartościowy content, budować pozycję eksperta czy pozycjonować stronę. Obojętnie jednak, jaki cel ma spełniać blog, najbardziej oczywistym wyborem wydaje się WordPress. Tym bardziej, że tworzenie bloga na WordPress jest równie proste, co jego prowadzenie. Nie wymaga bowiem dużej wiedzy technicznej czy znajomości zaawansowanych funkcji.

Krok 1: Hosting

Tworzenie bloga na WordPress trzeba zacząć od wyboru dostawcy hostingu. W internecie jest tak wiele ofert, że każda osoba może znaleźć propozycję dopasowaną do siebie, niezależnie od tego, czy interesuje ją jak najbardziej podstawowy pakiet, czy też ten z szeregiem dodatkowych funkcji. Zasadniczo można wyróżnić trzy typy hostingu:

  • Hosting współdzielony – rozwiązanie najtańsze i z tego względu też mocno popularne. Wspólny plan hostingowy zakłada udostępnianie serwera innym osobom. To opcja przede wszystkim dla osób początkujących i blogów o niewielkich zasięgach. Największą zaletą są niskie koszty, największą wadą – ryzyko problemów z wydajnością
  • Hosting dedykowany – to propozycja dostosowana już do konkretnej witryny. Właściciel bloga może zyskać większe wsparcie, ale przy okazji musi więcej zapłacić
  • Hosting w chmurze – niektóre firmy oferują także hosting w chmurze i to rozwiązanie spotyka się z coraz większym zainteresowaniem. Dzieje się tak głównie ze względu na większą elastyczność i możliwość ewentualnego rozbudowania strony w przyszłości a więc lepsze dopasowanie hostingu do bieżących potrzeb.

Krok 2: Nazwa domeny

Na tym etapie czas na wybór nazwy domeny. Tutaj możliwości jest naprawdę wiele. Generalnie nazwy można podzielić na trzy kategorie:

  • Nazwy opisowe – odnoszą się bezpośrednio do tematyki bloga – np. blog o podróżach mógłby się nazywać „wakacyjne podróże” czy „miłośnicy podróży”
  • Nazwy abstrakcyjne – te nie są bezpośrednio związane z tematyką bloga. Co więcej, niektóre składają się z nieistniejących słów, wymyślonych na potrzeby blogowej marki. Dzięki takiej nazwie blog może się wyróżnić i łatwo zapaść w pamięć
  • Nazwy składające się z imienia i nazwiska – to dosyć oczywiste rozwiązanie, które ma jeden zasadniczy plus – pozwala na umacnianie swojego wizerunku w sieci. Zamieszczane posty od razu będą kojarzyć się z konkretnym nazwiskiem, a nie jedynie z fantazyjną nazwą domeny.

Krok 3: Instalacja WordPress

Po wybraniu hostingu i wykupieniu domeny można przystąpić do instalacji WordPressa. Słynie on z bardzo prostego i intuicyjnego instalowania, dlatego nie powinno być z tym większych problemów. Właściwie wszystko sprowadza się do 5 czynności:

  • Pobrania i rozpakowania pliku
  • Utworzenia bazy danych na swoim serwerze internetowym oraz użytkownika MySQL
  • Skonfigurowania
  • Przesłania plików WordPress do wybranej lokalizacji na serwerze
  • Uruchomienia skryptu instalacyjnego

Co więcej, nie zawsze taka instalacja jest konieczna. Niektórzy dostawcy hostingu oferują jeszcze wygodniejsze, bo automatyczne tworzenie bloga na WordPress. Dzięki temu cały proces jest maksymalnie uproszczony. Po instalacji wystarczy już tylko wejść w panel administratora, z którego można dodawać nowe posty, ustalać słowa kluczowe, wstawiać grafikę czy linki.

Tworzenie bloga na WordPress nie kończy się na instalacji. Warto wykorzystać dodatkowe funkcje

Po przejściu wszystkich kroków do założenia bloga, można zadbać o jego wygląd. Tutaj właściciel bloga ma możliwość samodzielnego zaprojektowania wyglądu lub skorzystania z gotowych, darmowych szablonów WordPress. Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które chcą stworzyć estetykę bloga, a jednocześnie nie mają umiejętności programowania wyglądu strony. Aby przejrzeć dostępne propozycje, wystarczy w panelu bocznym wybrać opcję „wygląd”, a następnie „motywy”.

Kolejnymi przydatnymi dodatkami od WordPress są różnego rodzaju wtyczki. Jest ich naprawdę dużo, dzięki czemu łatwo można wybrać narzędzi dostosowane do potrzeb bloga. Jedną z wtyczek wykorzystywanych przez praktycznie wszystkie  osoby jest wtyczka Yoast SEO. Pomaga w pozycjonowaniu strony, dając wskazówki dotyczące nasycenia tekstu słowami kluczowymi, linkami czy tworzeniem tytułu SEO i opisu. Oprócz tego pozwala czuwać nad czytelnością wpisów – unikaniem powtórzeń, zbyt długich zdań i nadużywania strony biernej. Inną popularną wtyczką jest Google Analytics, dzięki któremu łatwiej śledzić źródła ruchu. Rozwiązań od WordPress jest jednak znacznie więcej – najpopularniejsze propozycje można znaleźć na głównej podstronie z wtyczkami w panelu administratora, a pozostałe wyszukać za pomocą dostępnej tam wyszukiwarki. A potem trzeba już tylko cieszyć się blogowaniem, umiejętnie dobierać słowa kluczowe, tworzyć wartościowy content, aby w przyszłości możliwe stało się monetyzowanie bloga.

 

Zobacz też: Czy warto współpracować z influencerem? Tak – i to przynajmniej z kilku powodów

Leave a Reply