Jak już wszyscy wiedzą w sobotę wieczorem na wykopie rozpętała się zbozowa burza, która trwa do chwili obecnej. Użytkownicy, w reakcji na niesprawiedliwe traktowanie dosłownie zasypali serwis znaleziskami na temat zboża. Zobaczcie jak w tym wszystkim wygrał Browar Ciechan.
Między kolejnymi znaleziskami odnośnie zboża pojawiło się też taki znalezisko, które rzutem na taśmę, w ciągu kilku minut znalazło się na stronie głównej Wykop.pl. Oczywiście z płomykiem 🙂 Co więcej to znalezisko w niedzielę wieczorem było już w TOP10 wykopowych znalezisk wszechczasów z 3837 wykopami.
Użytkownikom jak widać bardzo spodobał się ten wykop, niektórzy stworzyli nawet z tej okazji memy.
Naprawdę jesteśmy pełni podziwu, jeśli chodzi o czas reakcji na zbożową aferę. Właściwie tylko Ciechan wykorzystał tę możliwość i zrobił to w sposób bardzo ciekawy (nie licząc masy serwisów, które z tej okazji próbowały się wybić ze swoimi linkami na „zbożowej fali”). Porównać to można do sytuacji podczas Super Bowl, gdy podczas kilkunastominutowej przerwy w dostawie prądu na twitterze pojawiła się reklama Oreo “You can still dunk in the dark”, którą to reklamą Oreo wygrało całe Super Bowl z reklamami sprzedawanymi za miliony dolarów.
O tej nietypowej kampanii rozmawialiśmy z Panią Anetą Jakubiak z Browaru Ciechan.
Jak powstał pomysł na taką niestandardową formę kampanii, nawiązującą do bieżących wydarzeń w internecie?
„Przede wszystkim ciężko naszą reakcję nazwać kampanią 🙂 Jesteśmy małą firmą, na bieżąco śledzimy wydarzenia, które się dzieją w Internecie i obok tego nie mogliśmy przejść obojętnie. i dodaje „Jesteśmy ludźmi, wydarzenia społecznie angażują również nasze uczucia. Niczego nie musimy udawać, nasze produkty to prawdziwe piwo, a nasza aktywność względem Klienta jest szczera, nie niesie za sobą niespełnionych obietnic.”
Okazuje się więc, że małe firmy również maja szanse na stworzenie ciekawych niestandardowych kampanii reklamowych, które mają szanse wirusowo rozprzestrzenić się wśród dziesiątek tysięcy użytkowników.
Wystarczy po prostu szczerość i szybkość reakcji. Co ciekawe, mogłoby się to nie udać w przypadku większych marek, gdzie często czynnikami hamującymi są – czas na przygotowanie koncepcji, kreacje, terminy akceptacji, jak mówi Pani Aneta „Nie była to kampania, a jedynie spontaniczna reakcja. Nasz dział marketingu jest bardzo mały, proces decyzyjny jest zatem krótki.”
Zastanawiająca jest w ogóle funkcja reklamy w „czasach social media”, gdzie praktycznie wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym, reklama też nie powinna się zmieniać? Czy jest jeszcze miejsce dla typowych reklam (printy, reklama TV)? Czy teraz trzeba bardziej podążać za odbiorcą, który sam staje się medium? „Myślę, że dzisiejsze czasy, są o tyle wdzięczne, że jest w nich miejsce na większość kanałów komunikacji, kwestia ustalenia odpowiedniego targetu i celu jaki kampania ma osiągnąć. Reklama TV sięga do bardzo szerokiego i zróżnicowanego spektrum konsumentów, ale nie można jej odmówić skuteczności. Oczywiście Internet jest o tyle ciekawym nośnikiem informacji, że reakcję Klienta otrzymuje się nie mal od razu. My dbamy o to by być w ciągłym dialogu z naszymi Klientami.”
Dodatkowo Browar Ciechan ma konto firmowe na Wykop.pl, podczas gdy wiele innych marek zachowawczo posiada jedynie konto na Facebooku. Co więcej, firma nie tylko dodaje linki do swoich stwon www, ale aktywnie komunikuje się z uzytkownikami na mikroblogu. Skąd pomysł na „dołączenie” do tej społecznościówki?
„Użytkownicy portalu Wykop często „dotykali” najróżniejszych tematów związanych z ogólnie pojętym browarnictwem jak również z samym Browarem Ciechan i Browarem Lwówek. Dlatego zdecydowaliśmy się zorganizować AMA z Prezesem i właścicielem Markiem Jakubiak. Bardzo pozytywnie wspominamy tamto wydarzenie, zainteresowanie Wykopowiczów przerosło nasze oczekiwania.”
Pozostaje pogratulować marce takiego działu marketingu. Życzymy kolejnych tak trafionych pomysłów.