Marketing mix to pojęcie zawierające w sobie kilka różnych podejść do procesu sprzedaży. Jego początki sięgają koncepcji 4P i 4C. Z czasem popularność zdobył marketing 7P, który zakładał, że uwagę należy zwrócić jeszcze na 3 kolejne aspekty. Teraz pojawiają się już głosy, że i ta propozycja jest przestarzała i elementy marketingu mix trzeba rozszerzyć o kolejne pozycje. Można być więc pewnym, że koncepcje związane z marketingiem mix jeszcze wielokrotnie będą ewoluować. Nie zmienia to jednak faktu, że obecnie większość osób prowadzących działania marketingowe skupia się przede wszystkim na siedmiu najważniejszych kwestiach.
Spis treści
Najważniejsze elementy marketingu mix
Zdaniem wielu osób istnieje 7 kwestii, które stanowią w sumie najważniejsze elementy marketingu mix. Jest to :
- produkt,
- cena,
- miejsce,
- promocja,
- ludzie,
- świadectwo materialne,
- proces.
Ta koncepcja marketingowa zakłada, że sprzedaż i wszelkie działania marketingowe powinny skupiać się przede wszystkim na potrzebach i pragnieniach kupujących, a nie na samej firmie. Przedsiębiorca powinien więc się zastanowić, jaki obraz w oczach kupujących chce budować, jak może zaspokoić ich potrzeby i pragnienia oraz jak zadbać o to, by cały proces sprzedaży był dla klienta jak najbardziej satysfakcjonujący.
Produkt i cena
Klient nie chce kupić kolejnej rzeczy czy usługi. Zawsze robi to po coś. Czasem chce zaspokoić swoje pragnienia, innym razem zapomnieć o bólu, strachu czy wstydzie, w kolejnym przypadku – ułatwić sobie życie. Jeśli dana firma zdoła udowodnić, że jest w stanie zaspokoić te potrzeby, w kliencie obudzą się emocje. A od tego miejsca już tylko jeden krok dzieli go od dokonania zakupu.
To wiąże się także z ceną. Wiele osób nie pomyśli nawet, że produkt jest za drogi, jeśli będzie on idealnie wpasowany w ich potrzeby. Z tego powodu wiedza, jak tworzyć opisy produktów ma tak ogromne znaczenie. To właśnie dzięki odpowiedniej promocji i umiejętnemu opowiadaniu o swojej ofercie można rozwiać wątpliwości kupującego dotyczące ceny.
Sprzedaż, promocja i świadectwo materialne
Kolejne elementy marketingu mix związane są ze sposobem sprzedaży produktów. Po pierwsze, firma musi się upewnić, że używa do tego celu odpowiednich kanałów. Mowa tu zarówno o promocji swojej oferty, jak i docelowej sprzedaży. Dla niektórych przedsiębiorców dobrym sposobem promocji może być profil firmowy na Facebooku czy tradycyjna reklama Google. Dla innych najlepszym rozwiązanie okaże się natomiast chociażby nawiązanie współpracy z influencerem czy marketing prowadzony na Instagramie.
Nie ma tu jednego dobrego rozwiązania – wszystko zależy od tego, kim jest grupa docelowa i z jakich kanałów najczęściej korzysta. Od tego czynnika zależeć będzie także sam sposób sprzedaży, a więc fizyczna dostępność produktu, środki komunikacji i kontaktu, a także sposób dystrybucji.
Kolejnym ważnym punktem jest świadectwo materialne. Składają się na nie środowisko, w którym świadczona jest usługa, ale też wszystkie elementy związane z namacalną reprezentacją firmy i jej oferty. Oprócz biura czy sklepu będzie to więc także papier firmowy, wizytówki, oznakowanie czy wyposażenie. W przypadku sprzedaży internetowej świadectwo materialne wcale nie ma mniejszego znaczenie niż przy sprzedaży stacjonarnej. Wręcz przeciwnie, ze względu na to, że elementów, które się na nie składają jest tak mało, tym bardziej warto skupić się na ich dopracowaniu. Estetyczne opakowanie czy sposób dostawy produktu również mogą wpłynąć na ostateczne wrażenia kupującego i jego satysfakcję z zakupu.
Ludzie
Siłą napędową marketingu są ludzie. I chodzi tu zarówno o samego przedsiębiorcę i pracowników, jak i wszystkie inne podmioty zaangażowane w cały proces promocji i sprzedaży. Mogą to być także graficy, dystrybutorzy czy pracownicy infolinii. Każdy z nich bierze udział w świadczeniu usługi i to, jak klient odbiera firmę.
Proces
Powyższe elementy marketingu mix dopełniane są przez ostatni – proces. Chodzi tu więc o wszystkie kwestie związane z realizacją usługi. Znaczenie będzie mieć tu więc m.in. lejek sprzedażowy. Przedsiębiorca powinien prześledzić każdy etap od momentu rozważania zakupu aż do jego sfinalizowania i zadbać o to, by jak najwięcej osób przebyło całą tę drogę. Elementami dobrze zaplanowanego procesu mogą być więc dogodne metody płatności czy dostawy, jak i np. brak wymogu wypełniania długiego formularza czy zakładania konta w celu dokonania zakupu.
Warto pamiętać, że proces to też pewna forma dowodu, której klient używa do oceny usługi. Dobrze zaplanowana droga do zakupu może sprawić, że kupujący z zadowoleniem wróci po więcej, niedopracowany – wręcz przeciwnie. Skutecznie odstraszy raz na zawsze.
Zobacz też:
Czym zajmuje się agencja marketingowa i kiedy warto skorzystać z jej usług?
Jak ciekawie opowiadać o marce? 5 przykładów świetnego storytellingu, które warto znać