w

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Kluczowe znaczenie może mieć optymalizacja strony produktowej

Optymalizacja strony produktowej
optymalizacja strony produktowej

Teoretycznie tworzenie stron produktów jest proste. Trzeba zastanowić się, czego potrzebuje klient i jakie są jego wątpliwości, a następnie rozwiać je i przy tym przedstawić swój towar jako rozwiązanie wszystkich problemów. Czasami jednak mimo stosowania się do najważniejszych zasad wyniki sprzedaży nie są zadowalające. W takim przypadku konieczna może się okazać optymalizacja strony produktowej.

Co składa się na skuteczną stronę produktową?

Warto zacząć od tego, że to, co z pozoru wydaje się w pełni dopracowaną stroną produktową, nie zawsze jest nią w rzeczywistości. Znaczenie ma tu bowiem naprawdę wiele czynników, takich jak:

  • produkt,
  • marka,
  • copywriting,
  • pierwsze wrażenie.

Wszystkie te elementy są równie ważne. Potencjalny klient ocenia stronę w ciągu kilku sekund i podejmuje decyzję – zamknąć kartę przeglądarki, czy zapoznać się z ofertą. Wiarygodna marka i pozytywne opinie wzbudzają jego zaufanie, a z kolei odpowiednie zaprezentowanie produktu za pomocą słów i zdjęć może ostatecznie skłonić go do zakupu. Mając to wszystko na uwadze, warto przyjrzeć się kilku kwestiom, które wpłuwają na optymalizację strony produktowej.

1. Treść zachęcająca do zakupu

Osoby prowadzące sklepy internetowe znają swoje produkty jak nikt inny. Teoretycznie powinny więc móc najlepiej o nich opowiadać. W praktyce jednak bywa z tym różnie. Nie bez powodu tak wiele osób zatrudnia copywriterów.

Prowadzący sklep internetowy często wiedzą za wiele albo są zbyt dumni ze swoich produktów. Chętnie zagłębiają się więc w specyfikację, podczas gdy ta wcale nie interesuje klienta. Dla niego najważniejsza jest odpowiedź na pytanie „co mi to da?”. Warto więc zastanowić się, czy treść na stronie rzeczywiście jest tak skuteczna, jak mogłoby się wydawać. Optymalizacja strony produktowej w pierwszej kolejności powinna bowiem opierać się na stworzeniu skutecznej treści. Takiej, która skupia się nie na samym produkcie czy firmie, ale przyjmuje perspektywę klienta, pokazuje mu realne korzyści, rozwiązania problemów i zalety skorzystania z oferty.

2. CTA to podstawa

Nie brak stron, na których opisy produktów stworzone są zgodnie z zasadą AIDA. Opis skupia się więc na konkretnych cechach produktu, zaletach z tego płynących i korzyściach, jakie klient odniesie z zakupu. Ten prosty schemat od wielu lat zdaje egzamin. Zwykle to jednak za mało. Brakuje jeszcze wisienki na torcie, jaką jest wezwanie do działania.

Call to action (CTA) to niezbędny element każdej strony produktowej. Może się wydawać, że hasła takie jak „kup”, „nie czekaj i skorzystaj z promocji” czy inne im podobne nie mają żadnego znaczenia, a wręcz przeciwnie – zniechęcają odwiedzających swoją nachalnością. Czasami jednak potencjalny klient potrzebuje ostatecznej zachęty. Jeśli jej zabraknie, może zrezygnować z zakupu.

3. Fotografia produktu

Oczywistym jest, że na stronach sklepów internetowych nie może zabraknąć fotografii produktów. W przypadku e-commerce to właśnie zdjęcia są jednym z najważniejszych elementów oferty. Na ich podstawie przeglądający stronę wstępnie podejmują decyzję, czy są zainteresowani zakupem. Zdjęcia powinny więc wiernie odzwierciedlać rzeczywistość, aby nie wprowadzać kupujących w błąd. Z drugiej strony trzeba pamiętać o tym, że estetyka odgrywa tu ogromną rolę. Bez dobrych, zachęcających zdjęć, trudno oczekiwać dużej liczby sfinalizowanych zamówień.

4. Wyszczególnienie składników ceny

Często powtarza się, że produkt jest warty tyle, ile klient jest gotowy za niego zapłacić. Nie oznacza to jednak, że optymalizacja strony produktowej powinna zakładać obniżanie cen w celu zwiększenia popytu. W przypadku produktów droższych czy nawet luksusowych nie trzeba godzić się na jakiekolwiek ustępstwa. Zamiast tego można dopilnować, by potencjalny klient myślał, że mimo wysokiej ceny trafiła mu się okazja.

Jak to zrobić? Przede wszystkim wyszczególniając poszczególne kwestie składające się na całą cenę. Mogą to być dodatkowe udogodnienia, lepsza jakość materiałów czy funkcje, których nie znajdzie się w konkurencyjnych produktach. Odpowiednie przedstawienie wszystkich zalet sprawi, że nawet płacąc wysoką cenę, kupujący pomyśli, że zrobił świetny interes.

5. Treści skierowane do klientów z różnych grup

By tworzyć skuteczne opisy produktów, nie wystarczy jedynie kierować się zasadą AIDA. Warto pamiętać o czymś jeszcze – potencjalni klienci mogą należeć do różnych grup. Z jednej strony do sklepu internetowego trafią więc osoby, które mają sporą wiedzę na dany temat i dużą świadomość swoich oczekiwań. Na pewno znajdą się jednak i tacy, którzy dopiero rozważają zakup i nie są jeszcze obeznani w temacie. Rzecz w tym, że każdą z tych grup trzeba jakoś przekonać do zakupu. Tworząc opis produktu, należy więc zadbać o to, by dostarczył on dostatecznie wiele informacji zarówno ekspertom, jak i osobom, które dopiero zaczynają poznawać dane produkty.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Marketing internetowy

    Czym jest marketing internetowy i jak wykorzystać go do osiągnięcia celów biznesowych?

    Olimpiada na mobile

    Nawet 45 proc. Polaków będzie oglądać rozgrywki sportowe na swoim smartfonie