Lobby kawoszy na Instagramie jest wyjątkowo silne – nie ma dnia, żeby na naszym feedzie nie pojawiła się przynajmniej jedna parująca filiżanka. W tym kontekście kawowe marki obecne w tym kanale mają ułatwione zadanie, ale też sporą konkurencję w walce o podniebienia miłośników „małej czarnej”. Emilia Kargol, CRM & digital coordinator COSTA COFFEE POLSKA, opowiedziała nam o prowadzeniu profilu jednej z największych kawowych sieci w Polsce.
Kawa i instagram wydają się najprostszym tematem marketingowym do ogarnięcia. Rzeczywiście jest łatwo?
Kawa jest rzeczywiście niezwykle wdzięcznym tematem na Instagram – wpisuje się w popularny ruch foodporn ☺. W COSTA COFFEE zawsze jednak poważnie podchodzimy do komunikacji z naszymi fanami i nie traktujemy jej, jako coś „łatwego do ogarnięcia”. Rynek jest wymagający, a goście kawiarni ‒ coraz bardziej świadomi tego, co stanowi o atrakcyjności komunikacji marki. Odbiorcy aspirują do treści na wysokim poziomie. Szanujemy to i bierzemy pod uwagę podczas planowania komunikacji.
Wydaje się, że ten kanał to szansa na dużą promocję niskim kosztem, czyli praktycznie bez żadnych zagrożeń. Czy faktycznie tak jest?
W działania na Instagramie inwestujemy czas i energię. Budujemy wizerunek marki i jej pozycję. Nie ma znaczenia, że do tej pory promocja marek na Instagramie była bezpłatna – był to wręcz czynnik utrudniający działania. To konsument, a nie budżet, który za tym stał, decydował czy komunikacja była atrakcyjna.
Jakie cele realizuje dla Waszej marki Instagram? Dlaczego postanowiliście zainwestować w taką formę promocji?
Na polskim rynku nadal budujemy świadomość marki COSTA COFFEE. Instagram to idealne narzędzie pod takie działania. Przede wszystkim jest blisko użytkownika (w telefonie – w kieszeni, w torebce) i bazuje na zdjęciach, które każdy lubi robić. COSTA COFFEE wykorzystała fakt, że goście kawiarniani są już obecni na Instagramie i rozmawiają o marce. Nawiązaliśmy z nimi bezpośredni kontakt. Zachęcamy fanów COSTA COFFEE do tworzenia własnego kontentu i dzielenia się nim na naszym profilu. Staramy się, aby konsumenci widzieli, że wychodzimy poza schemat i działamy kreatywnie.
Ile czasu dziennie poświęcacie na promocję na Instagramie?
Tego nie da się policzyć! Praca kreatywna wymaga nielimitowanego czasu. Pomysł może przyjść do głowy w środku nocy ☺.
Co jest ważne w prowadzeniu kanału na Insta? Czy są jakieś elementy, na które warto zwrócić uwagę i łatwo na nich polec?
Ważne jest, by szanować odbiorców, inspirować ich i zachęcać do interakcji. Użytkownicy sami tworzą cudowne treści na Instagramie i chcemy, by bawili się nimi razem z nami. Ważny jest także dialog – sukces odnoszą te marki, które „rozmawiają” ze swoimi fanami.
Cenne rady dla młodych marketerów chcących rozpocząć promocję na Instagramie dla swojej marki?
Bądźcie szczerzy, ambitni i szanujcie swoich odbiorców. Oni to zauważą i docenią.
Jakie inne marki cenisz za komunikację instagramową? Jakie warto śledzić?
Polecam profile Oreo i Tymbark. Cenię Usta_magazyn. Osobiście bardzo lubię Andotherstories, Palomaparrot i Sarahshermansamuel, a ciekawy pomysł zaproponował niedawno także profil Cosmopolitan.warsaw.
Czym inspirujesz się na co dzień?
Czerpię inspirację z różnych źródeł – sięgam po kino skandynawskie, fotografie Diane Arbus, rysunki Arobala i fotografię uliczną.
Emilia Kargol związana jest z branżą mediową od 10 lat, od 2 lat pracuje w COSTA COFFEE Polska w Dziale Marketingu. Odpowiada za CRM i media cyfrowe. Buduje zespół, który w strukturach COSTA łączy świat kawiarniany ze światem cyfrowym.
Rozmawiała: Małgorzata Litorowicz