in ,

Był już koralowy, klasyczny niebieski, a w mijającym roku – stonowany szary i żywy żółty. Jaki zdaniem Pantone będzie kolor roku na 2022?

Kolor roku według pantone
kolor roku według Pantone

Co roku osoby związane ze światem designu, mody czy wyposażenia wnętrz czekają na informację, jaki kolor roku według Pantone tym razem zasługuje na szczególną uwagę. W ostatnich latach był to klasyczny niebieski, później – stonowana szarość i promienny żółty. A jak to będzie wyglądać w nadchodzącym roku?

Wiele firm ogłasza swój kolor roku. Dlaczego to zdanie Pantone ma jednak największe znaczenie?

Niejedna firma ogłasza regularnie „kolor roku”. Taka informacja zwykle jednak przechodzi bez echa. Tymczasem ludzie na całym świecie co roku wyczekują informacji od przedsiębiorstwa Pantone by dowiedzieć się, co według niego jest obecnie najbardziej na czasie.

Jak to się stało, że to zdanie Pantone ma obecnie największe znaczenie? Warto cofnąć się kilkadziesiąt lat wstecz, kiedy to Lawrence Herbert, założyciel przedsiębiorstwa, stworzył innowacyjny system dobierania kolorów. Oczywiście to nie jedyna skala mająca obecnie zastosowanie. Dużą popularnością cieszy się jeszcze chociażby CMYK czy RGB.

Pantone ma jednak nad nimi pewną przewagę. A polega ona na tym, że kolory wybrane przez marki, chociażby minionkowy żółty czy starbucksowy zielony, zawsze będą mieć dokładnie ten sam odcień – bez względu na drukarnię i materiał, na jaki ten kolor się naniesie. Skala Pantone stwarza też większe możliwości. Oznaczenie numeryczne nawiązuje bowiem nie tylko do koloru, ale też do innych cech, takich jak fluerescencja czy metaliczność. Z tego powodu pewnych kolorów ze skali Pantone po prostu nie da się przenieść 1 do 1 na skalę CMYK.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez PANTONE (@pantone)

Kolor roku według Pantone – jakie barwy królowały w 2021 roku?

Rok 2021 powoli dobiega końca. Warto jednak przypomnieć, jakie kolory zdaniem przedsiębiorstwa miały największe znacznie podczas ostatnich kilkunastu miesięcy.

W przeciwieństwie do poprzednich lat, tym razem nie było jednego koloru roku, ale aż dwa – Ultimate Gray oraz Illuminating. Zdaniem Pantone to właśnie one miały królować w różnych obszarach – w świecie designu, sztuki czy mody.

Ultimate Gray, kolor oznaczony numerem 17-5104, jest stonowany elegancki i prosty. Ma być symbolem solidnych i niezawodnych fundamentów, które są wieczne i stanowią silną podstawę. To także kolor kamyków na plaży i elementów natury, symbol zdolności do przetrwania próby czasu.

W kontraście do tego stoi Illuminating – w palecie Pantone występujący pod numerem 13-0647. To odcień nasycony energią słoneczną, pełen życia, radości, siły i nadziei. Razem te kolory tworzą połączenie, które ma kojarzyć się z zamyśleniem, spokojem i optymistycznym patrzeniem w przyszłość.

Kolor roku 2022 – jaki będzie następca żółtego i szarego?

Jak widać, specjaliści Pantone skupiają się na tym, by uzasadnić swój wybór nie tyle nadchodzącymi trendami w designie, co głębszym celem. Sam proces wyboru kolorów jest zresztą złożony i zakłada, że co roku przedstawiciele oddziałów z różnych krajów mają spotkać się w europejskiej stolicy, prezentować swoje poglądy i dyskutować, a na koniec – podjąć decyzję.

Kolor roku według Pantone ogłaszany jest zwykle w grudniu. Póki co nie ma więc informacji o barwie, która zdaniem przedsiębiorstwa będzie dominować przez nadchodzące 12 miesięcy. Póki co pojawiły się jedynie dwa raporty z 10 barwami na sezon wiosna/lato 2022.

W zestawieniu raportu londyńskiego znalazły się kolejno:

  • Cascade (14-5713) – kolor inspirowany oczyszczającymi wodami, który ma być chłodny i odświeżający,
  • Coral Rose (16-1349) – kwiatowy kolor, energetyzujący i wywołujący uczucie ekscytacji,
  • Super Sonic (18- 4143) – „elektryzująca intensywność”, czyli rzucający się w oczy odcień niebieskiego,
  • Popcorn (12-0825) – łagodny, żółty „promieniujący ciepłem”,
  • Potpourri (13-2004) – pastelowy róż kojarzący się ze świeżością, lekkością i beztroską,
  • Bubblegum (17-1928) – kolor symbolizujący zabawę i pozytywne doznania,
  • Sudan Brown (18-1160) – barwa naturalnie, żyznej ziemi
  • Fragile Sprout (15-0549) – kolor „ostry, kwaśny i przyciągający wzrok”,
  • Orchid Bloom (14-3612) – barwa idealnie odwzorowująca kolor storczyków, przypominająca o miłości do kwiatów,
  • Coffee Quartz (18-1307) – brąz, który pasuje zarówno do podstawowych zestawień, jak i do klimatu glamour.

W zestawieniu kolorów podstawowych („ponadczasowych klasyków”) znalazły się z kolei: White Alyssum (11-1001), Humus (15-1304), Fair Green (16-6216), Northern Droplet (14-4104) oraz Poppy Seed (18-4004) – czyli biel, jasny brąz, stonowana zieleń i dwa odcienie szarości.

Jak widać, kolory na wiosnę i lato 2022 to – jak w poprzednim roku – dążenie do równowagi między komfortem i poczuciem bezpieczeństwa a optymizmem, dynamicznością i spontanicznością. Można się więc spodziewać, że i kolor roku, który wkrótce zostanie ogłoszony, też zostanie wybrany właśnie w oparciu o te dwie wartości.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez PANTONE (@pantone)


  1. Nieszablonowość kluczem do sukcesu, czyli kreatywne kampanie z okazji Black Friday
  2. Dlaczego marka LEGO® reklamuje swoje zabawki w… Telegazecie
  3. Reklama natywna, czyli jak skutecznie promować ofertę bez wspominania o swoich produktach

2 Comments

Leave a Reply

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Badania focusowe

    Badania z użytkownikami – dlaczego są tak ważne w procesie projektowym

    Zarabianie na instagramie

    Zarabianie na Instagramie: 5 sposobów, by czerpać zyski ze swojego profilu