Joanna Krupa w roli nauczycielki pokera, Mariusz Pudzianowski w reklamie wyższej uczelni i zespół Downa jak plama na koszuli – między innymi te kreacje zdobyły tytuły najgorszych na tegorocznym rozdaniu nagród Chamlet.
– Z wyborem z roku na rok jest coraz gorzej, bo jest coraz lepiej – trudno znaleźć prace naprawdę straszne – tym poniekąd optymistycznym stwierdzeniem profesor Michael Fleischer, pomysłodawca konkursu, przywitał zebranych na piątkowej gali rozdania Chamletów. Prezentacja 50 finalistów pokazała jednak, że konkurencja w gronie najgorszych wciąż jest zacięta.
W kategorii Druk zwyciężyła bilbordowa kreacja stowarzyszenia Ul. Rusałka z niezwykle kreatywnym hasłem „ Nie daj się gruchać. Kupuj u swoich”, umieszczonym obok trudnego do zidentyfikowania ptaka z polską flagą. Mocnym finalistą była również kampania „Warmia i Mazury – tu warto zaorać”, która wizerunkiem pługa z koniem na bilbordzie miała promować inwestycje w tym regionie.
![Krupa, gruchanie i kontrowersje. Chamlety 2013 rozdane Ul. Rusałka - nie daj się gruchać](https://admonkey.pl/wp-content/uploads/2013/11/ul_rusalka.jpg)
O nagrody telewizyjne w tym roku walczyło wyjątkowo dużo spotów z muzyką w roli głównej, jednak nagroda trafiła do reklamy, w której dominował przekaz (powiedzmy) merytoryczny. Najgorsza okazał się spot Społecznej Akademii Nauk, w której wystąpił znany wszystkim autorytet w dziedzinie edukacji – Mariusz „Pudzian” Pudzianowski. My na podium umieścilibyśmy również doniosły spot zachęcający do zakupu akcji Telewizji Republika, utrzymany w klimacie polskiej wersji hitu „Imagine” oraz śpiewające burgery z reklamy McDonald’s.
Debiutująca w tym roku kategoria internetowa zgromadził wyjątkowo różnorodne przykłady sieciowej nieudolności, od wybitnie niefunkcjonalnych stron po filmiki skutecznie obrażające inteligencję odbiorców. W gronie finalistów znalazła się bardzo nieprzyjazna użytkownikom strona Wratislavia Cantans , filmik, na którym sympatyczna Kasia kupuje ananasa i szampana w Biedronce dzięki aplikacji iKasa (skojarzenia z „Miłością na Bogato” jak najbardziej na miejscu) czy klasyk z rubieży Internetu, czyli strona „Miłosierdzie Boże” ojca Tadeusza Bernarda Panka, która uczy, jak uniknąć końca świata, ale niestety estetycznie utknęła w latach 90. Ostatecznie o zwycięstwie zadecydował jednak czynnik gwiazdorski – nagrodę zdobył cykl filmików „Szkoła Pokera z Joanną Krupą”, w której jurorka Top Model, tradycyjnie kalecząc polszczyznę, tłumaczy (a przynajmniej próbuje), jak grać w karty – z kiepskim skutkiem.
Wybór w kategorii społeczno-politycznej był wyjątkowo aktualny – zwyciężyła kampania stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska, nominowana za gorąco komentowany bilbord z hasłem „Zespół Downa jest jak plama na koszuli, której nie można sprać”. Mocnym faworytem do tytułu był również zrealizowany z rozmachem filmik Kampanii Przeciw Homofobii, który imponował wykonaniem, ale pogrążył się koncepcją, a także spot „Pieniądze mogą pokonać raka”, w którym świnka-skarbonka i rak zmieniły się w transformersy. W naszej opinii nagroda specjalna bez dwóch zdań należała się kampanii Podlasia, która w mocno autoironiczny i absurdalny sposób przekonywała, że w tym regionie nie ma białych niedźwiedzi – trudno nie przyznać im racji.
![Krupa, gruchanie i kontrowersje. Chamlety 2013 rozdane Zespół downa - olimpiady specjalne](https://admonkey.pl/wp-content/uploads/2013/11/zespol_downa.jpg)
O ostatnią nagrodę, w kategorii Communication Design, walczył między innymi sklep wielobranżowy „Duperelex”, KFS, czyli polska odpowiedź na KFC, Biedronka oraz Frugo. Koniec końców za wyjątkowo kiepską koncepcję komunikacji „nagrodzono” Biedronkę i jej kampanię „My Polacy tak mamy”. W tej kategorii zarówno zwycięzca, jak i nominowani mogli budzić spore wątpliwości . W ich gronie znalazł się również Facebook jako taki, Urząd Miejski Wrocławia czy projekt architektoniczny WUWA2 – we wspomnianych przypadkach nawet prowadzący galę mieli trudności z przedstawieniem przekonujących powodów nominacji.
![Krupa, gruchanie i kontrowersje. Chamlety 2013 rozdane Biedronka - my polacy tak mamy](https://admonkey.pl/wp-content/uploads/2013/11/biedronka_my-polacy_1.jpg)
Jurorzy przyznawali, że zwłaszcza w niektórych kategoriach wybór był wyjątkowo trudny, co potwierdziły reakcje publiczności, która przyjęła część zwycięzców z umiarkowanym entuzjazmem. Kontrowersje to jednak chleb powszedni plebiscytów, w których o wygranej decyduje kapituła – Ci, którym jej wybory nie przypadły do gustu mogą wybrać swojego faworyta w głosowaniu na Super Chamleta, które trwa do 4 grudnia na stronie www.wroclaw.gazeta.pl.
Poniżej znajduje się pełna lista tegorocznych nominowanych oraz zwycięzców.
Chamlet 2013 – nominowani
REKLAMA DRUKOWANA
- Spaghetteria AVANTI – za reklamę „AVANTI Spaghetteria … ona już wybrała!”
- Parafia Św. Rocha w Poznaniu – za reklamę „Codzienna Adoracja Najświętszego Sakramentu – zresetuj swoje sumienie”
- Centrum Kosmetyczno – Dermatologiczne DER-MED – za reklamę „… i nic Ci nie odrośnie!”
- Premium Distribution – za reklamę „„Devil otworzy każdą Ci puszkę”
- UL.RUSAŁKA – za reklamę „Nie daj się gruchać, kupuj u swoich”
- Tirol Werbung – za reklamę „Polska odkrywa – region narciarski nr 1 na świecie”
- L’ORÉAL PARIS – za reklamę „Jest coś na czym znasz się lepiej – zadbaj o jego skórę”
- Zakład Przemysłu Drzewnego LINDNER – za „Kalendarz Linder 2014”
- Gzella – za reklamę „Wędliny z Borów Tucholskich”
- Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego – za reklamę „Warmia i Mazury – tu warto zaorać”
REKLAMA TELWIZYJNA
- Optima – za reklamę „Pożyczki Optima S.A.”
- Bank Pocztowy – za reklamę „Poczta”
- VAN PUR –za reklamę „Łomżing”
- Telewizja Niezależna – za reklamę „Kup akcje TV Republika!”
- AKSAM – za reklamę „Piotr Żyła, Reklama paluszków”
- McDonald’s Polska – za reklamę „Klasyczny duet”
- Unilever Polska – za reklamę „Domestos ATTAX”
- AFLOFARM Farmacja Polska – za reklamę „Vita-miner”
- AFLOFARM Farmacja Polska – za reklamę „PerspiBlock”
- Społeczna Akademio Nauk – za reklamę „Pudzian reklama SAN.edu.pl”
REKLAMA INTERNETOWA
- Wratislavia Cantans – za stronę
- MULTAX – za stronę http://www.multax.pl/
- SITA- za stronę http://www.sita.pl/
- Agencja Reklamowa SPOKO – za stronę http://www.spoko.poznan.pl/
- Miłosierdzie Boże – za stronę
- MPK Wrocław – za kampanię „Zakochaj się w MPK”
- Jeronimo Martins Polska – za reklamę „Zakupy w Biedronce z aplikacją iKasa!”
- Bettson – za kampanię „Szkoła Pokera z Joanną Krupą”
- Kasa Stefczyka – za reklamę „Zasługujesz na niższe raty! Wersja DISCO”
- składywęgla.pl – za reklamę „Warto zachować trochę ciepła na zimę”
REKLAMA SPOŁECZNO – POLITYCZNA
- Stalexport Autostrada Małopolska – za reklamę „RADOŚCI Z OSZCZĘDNOŚCI – Sposób na ekonomiczną jazdę”
- LaCamera Independent – za reklamę „Homofobia szkodzi”
- Agencja reklamowa Mucha Na Dziko – za reklamę „Białe niedźwiedzie na Podlasiu”
- Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych – za reklamę „Pieniądze mogą pokonać raka”
- Prezydent Miasta Wodzisław Śląski – za reklamę „Bombardowanie Wodzisławia”
- BOJÓWKI JĘZYKOWE MŁODZIEŻY WSZECHSWOJSKIEJ – za reklamę „Czytajmy książki”
- Sojusz Lewicy Demokratycznej – za reklamę „Sojusz Lewicy Demokratycznej – zaprasza na spotkanie z Leszkiem Millerem”
- Fundacja Wisławy Szymborskiej – za reklamę „Niektórzy lubią poezję”
- Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska – z reklamę „Zespół Downa”
* dziesiąta nominacja musiała zostać wycofana z przyczyn niezależnych od organizatorów
PROGRAM COMMUNICATION DESIGN
- Ubojnia Drobiu „Jądrex” – za koncepcję kreatywną nazwy
- Punkt Gastro – za koncepcję kreatywną nazwy
- Wirtualny Toruń –za koncept kampanii promocyjnej
- Duperelex – za koncepcję kreatywną nazwy
- KFS – za ogólną koncepcję kreatywną marki
- Jeronimo Martins Polska – za kampanię „Biedronka – My Polacy tak mamy!”
- Food Care – za kampanię „Frugo –owoc kultury”
- FACEBOOK – jako zjawisko komunikacyjne
- Urząd Miejski Wrocław – za komercjalizację wrocławskiego rynku
- Urząd Miejski Wrocław – za koncepcję „WUWA 2”
Chamlet 2013 – zwycięzcy
- REKLAMA DRUKOWANA:
UL.RUSAŁKA – za reklamę „Nie daj się gruchać, kupuj u swoich” - REKLAMA TELEWIZYJNA:
Społeczna Akademio Nauk – za reklamę „Pudzian reklama SAN.edu.pl”
- REKLAMA INTERNETOWA:
Bettson – za kampanię „Szkoła Pokera z Joanną Krupą” - REKLAMA SPOŁECZNO-POLITYCZNA:
Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska – za reklamę „Zespół Downa” - PROGRAM COMMUNICATION DESIGN:
Jeronimo Martins Polska – za kampanię „Biedronka – My Polacy tak mamy!”