w ,

Krupa, gruchanie i kontrowersje. Chamlety 2013 rozdane

Chamlet 2013
Chamlet 2013

Joanna Krupa w roli nauczycielki pokera, Mariusz Pudzianowski w reklamie wyższej uczelni i zespół Downa jak plama na koszuli – między innymi te kreacje zdobyły tytuły najgorszych na tegorocznym rozdaniu nagród Chamlet.

– Z wyborem z roku na rok jest coraz gorzej, bo jest coraz lepiej – trudno znaleźć prace naprawdę straszne – tym poniekąd optymistycznym stwierdzeniem profesor Michael Fleischer, pomysłodawca konkursu, przywitał zebranych na piątkowej gali rozdania Chamletów. Prezentacja 50 finalistów pokazała jednak, że konkurencja w gronie najgorszych wciąż jest zacięta.

W kategorii Druk zwyciężyła bilbordowa kreacja stowarzyszenia Ul. Rusałka z niezwykle kreatywnym hasłem „ Nie daj się gruchać. Kupuj u swoich”, umieszczonym obok trudnego do zidentyfikowania ptaka z polską flagą. Mocnym finalistą była również kampania „Warmia i Mazury – tu warto zaorać”, która wizerunkiem pługa z koniem na bilbordzie miała promować inwestycje w tym regionie.

Ul. Rusałka - nie daj się gruchać
Ul. Rusałka – nie daj się gruchać

O nagrody telewizyjne w tym roku walczyło wyjątkowo dużo spotów z muzyką w roli głównej, jednak nagroda trafiła do reklamy, w której dominował przekaz (powiedzmy) merytoryczny. Najgorsza okazał się spot Społecznej Akademii Nauk, w której wystąpił znany wszystkim autorytet w dziedzinie edukacji – Mariusz „Pudzian” Pudzianowski. My na podium umieścilibyśmy również doniosły spot zachęcający do zakupu akcji Telewizji Republika, utrzymany w klimacie polskiej wersji hitu „Imagine” oraz śpiewające burgery z reklamy McDonald’s.

Debiutująca w tym roku kategoria internetowa zgromadził wyjątkowo różnorodne przykłady sieciowej nieudolności, od wybitnie niefunkcjonalnych stron po filmiki skutecznie obrażające inteligencję odbiorców. W gronie finalistów znalazła się bardzo nieprzyjazna użytkownikom strona Wratislavia Cantans , filmik, na którym sympatyczna Kasia kupuje ananasa i szampana w Biedronce dzięki aplikacji iKasa (skojarzenia z „Miłością na Bogato” jak najbardziej na miejscu) czy klasyk z rubieży Internetu, czyli strona „Miłosierdzie Boże” ojca Tadeusza Bernarda Panka, która uczy, jak uniknąć końca świata, ale niestety estetycznie utknęła w latach 90. Ostatecznie o zwycięstwie zadecydował jednak czynnik gwiazdorski – nagrodę zdobył cykl filmików „Szkoła Pokera z Joanną Krupą”, w której jurorka Top Model, tradycyjnie kalecząc polszczyznę, tłumaczy (a przynajmniej próbuje), jak grać w karty – z kiepskim skutkiem.

Wybór w kategorii społeczno-politycznej był wyjątkowo aktualny – zwyciężyła kampania stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska, nominowana za gorąco komentowany bilbord z hasłem „Zespół Downa jest jak plama na koszuli, której nie można sprać”. Mocnym faworytem do tytułu był również zrealizowany z rozmachem filmik Kampanii Przeciw Homofobii, który imponował wykonaniem, ale pogrążył się koncepcją, a także spot „Pieniądze mogą pokonać raka”, w którym świnka-skarbonka i rak zmieniły się w transformersy. W naszej opinii nagroda specjalna bez dwóch zdań należała się kampanii Podlasia, która w mocno autoironiczny i absurdalny sposób przekonywała, że w tym regionie nie ma białych niedźwiedzi – trudno nie przyznać im racji.

Zespół downa - olimpiady specjalne
Zespół downa – olimpiady specjalne

O ostatnią nagrodę, w kategorii Communication Design, walczył między innymi sklep wielobranżowy „Duperelex”, KFS, czyli polska odpowiedź na KFC, Biedronka oraz Frugo. Koniec końców za wyjątkowo kiepską koncepcję komunikacji „nagrodzono” Biedronkę i jej kampanię „My Polacy tak mamy”. W tej kategorii zarówno zwycięzca, jak i nominowani mogli budzić spore wątpliwości . W ich gronie znalazł się również Facebook jako taki, Urząd Miejski Wrocławia czy projekt architektoniczny WUWA2 – we wspomnianych przypadkach nawet prowadzący galę mieli trudności z przedstawieniem przekonujących powodów nominacji.

Biedronka - my polacy tak mamy
Biedronka – my polacy tak mamy

Jurorzy przyznawali, że zwłaszcza w niektórych kategoriach wybór był wyjątkowo trudny, co potwierdziły reakcje publiczności, która przyjęła część zwycięzców z umiarkowanym entuzjazmem. Kontrowersje to jednak chleb powszedni plebiscytów, w których o wygranej decyduje kapituła – Ci, którym jej wybory nie przypadły do gustu mogą wybrać swojego faworyta w głosowaniu na Super Chamleta, które trwa do 4 grudnia na stronie www.wroclaw.gazeta.pl.

Poniżej znajduje się pełna lista tegorocznych nominowanych oraz zwycięzców.

Chamlet 2013 – nominowani

REKLAMA DRUKOWANA

  1. Spaghetteria AVANTI – za reklamę „AVANTI Spaghetteria … ona już wybrała!”
  2.  Parafia Św. Rocha w Poznaniu – za reklamę „Codzienna Adoracja Najświętszego Sakramentu – zresetuj swoje sumienie”
  3. Centrum Kosmetyczno – Dermatologiczne DER-MED – za reklamę „… i nic Ci nie odrośnie!”
  4. Premium Distribution – za reklamę „„Devil otworzy każdą Ci puszkę”
  5. UL.RUSAŁKA – za reklamę „Nie daj się gruchać, kupuj u swoich”
  6. Tirol Werbung – za reklamę „Polska odkrywa – region narciarski nr 1 na świecie”
  7. L’ORÉAL PARIS – za reklamę „Jest coś na czym znasz się lepiej – zadbaj o jego skórę”
  8. Zakład Przemysłu Drzewnego LINDNER – za „Kalendarz Linder 2014”
  9. Gzella – za reklamę „Wędliny z Borów Tucholskich”
  10. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego – za reklamę  „Warmia i Mazury – tu warto zaorać”

REKLAMA TELWIZYJNA

  1. Optima – za reklamę „Pożyczki Optima S.A.”
  2. Bank Pocztowy – za reklamę „Poczta”
  3. VAN PUR –za reklamę „Łomżing”
  4. Telewizja Niezależna – za reklamę „Kup akcje TV Republika!”
  5. AKSAM – za reklamę „Piotr Żyła, Reklama paluszków”
  6. McDonald’s Polska  – za reklamę „Klasyczny duet”
  7. Unilever Polska – za reklamę „Domestos ATTAX”
  8. AFLOFARM Farmacja Polska – za reklamę „Vita-miner”
  9. AFLOFARM Farmacja Polska – za reklamę „PerspiBlock”
  10. Społeczna Akademio Nauk – za reklamę „Pudzian reklama SAN.edu.pl”

REKLAMA INTERNETOWA

  1. Wratislavia Cantans – za stronę
  2. MULTAX – za stronę http://www.multax.pl/
  3. SITA- za stronę http://www.sita.pl/
  4. Agencja Reklamowa SPOKO – za stronę http://www.spoko.poznan.pl/
  5. Miłosierdzie Boże – za stronę
  6. MPK Wrocław – za kampanię „Zakochaj się w MPK”
  7. Jeronimo Martins Polska – za reklamę  „Zakupy w Biedronce z aplikacją iKasa!”
  8. Bettson – za kampanię „Szkoła Pokera z Joanną Krupą”
  9. Kasa Stefczyka – za reklamę „Zasługujesz na niższe raty! Wersja DISCO”
  10. składywęgla.pl  – za reklamę „Warto zachować trochę ciepła na zimę”

 

REKLAMA SPOŁECZNO – POLITYCZNA

  1. Stalexport Autostrada Małopolska – za reklamę „RADOŚCI Z OSZCZĘDNOŚCI – Sposób na ekonomiczną jazdę”
  2. LaCamera Independent – za reklamę „Homofobia szkodzi”
  3. Agencja reklamowa Mucha Na Dziko – za reklamę „Białe niedźwiedzie na Podlasiu”
  4. Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych – za reklamę  „Pieniądze mogą pokonać raka”
  5. Prezydent Miasta Wodzisław Śląski – za reklamę „Bombardowanie Wodzisławia”
  6. BOJÓWKI JĘZYKOWE MŁODZIEŻY WSZECHSWOJSKIEJ – za reklamę  „Czytajmy książki”
  7. Sojusz Lewicy Demokratycznej – za reklamę „Sojusz Lewicy Demokratycznej – zaprasza na spotkanie z Leszkiem Millerem”
  8. Fundacja Wisławy Szymborskiej – za reklamę „Niektórzy lubią poezję”
  9. Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska – z reklamę „Zespół Downa”

* dziesiąta nominacja musiała zostać wycofana z przyczyn niezależnych od organizatorów

PROGRAM COMMUNICATION DESIGN

  1. Ubojnia Drobiu „Jądrex” – za koncepcję kreatywną nazwy
  2. Punkt Gastro – za koncepcję kreatywną nazwy
  3. Wirtualny Toruń –za koncept kampanii promocyjnej
  4. Duperelex – za koncepcję kreatywną nazwy
  5. KFS – za ogólną koncepcję kreatywną marki
  6. Jeronimo Martins Polska – za kampanię  „Biedronka – My Polacy tak mamy!”
  7. Food Care – za kampanię „Frugo –owoc kultury”
  8. FACEBOOK – jako zjawisko komunikacyjne
  9. Urząd Miejski Wrocław – za komercjalizację wrocławskiego rynku
  10. Urząd Miejski Wrocław – za koncepcję „WUWA 2”

Chamlet 2013 – zwycięzcy

  1. REKLAMA DRUKOWANA:
    UL.RUSAŁKA – za reklamę „Nie daj się gruchać, kupuj u swoich”
  2. REKLAMA TELEWIZYJNA:

Społeczna Akademio Nauk – za reklamę „Pudzian reklama SAN.edu.pl”

  1. REKLAMA INTERNETOWA:
    Bettson – za kampanię „Szkoła Pokera z Joanną Krupą”
  2. REKLAMA SPOŁECZNO-POLITYCZNA:
    Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska – za reklamę „Zespół Downa”
  3. PROGRAM COMMUNICATION DESIGN:
    Jeronimo Martins Polska – za kampanię  „Biedronka – My Polacy tak mamy!”
85% internautów gra - raport game industry trends 2013

85% internautów gra – Raport Game Industry Trends 2013

Młode łaciate pełne energii - nowa kampania mlekpolu

Młode Łaciate pełne energii – nowa kampania Mlekpolu