Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Każda firma powinna sprawdzać opłacalność inwestycji. Najprościej robić to przy pomocy wskaźnika ROI

wskaźnik ROI

Aby móc powiedzieć, że dana inwestycja rzeczywiście była opłacalna, nie wystarczy wziąć pod uwagę wypracowanego przychodu. Duże znaczenie będzie mieć także poświęcony czas i pieniądze, a także cel, jakiemu taka inwestycja miała służyć. Innymi słowy – wszystko to, co składa się na rentowność firmy. I właśnie tutaj przydaje się wskaźnik ROI.

Czym jest wskaźnik ROI?

Można powiedzieć, że zwrot z inwestycji stanowi miarę efektywności podejmowanych działań. Za każdym razem, gdy firma inwestuje pieniądze czy czas w biznes, musi dokonać odpowiednich pomiarów, by wiedzieć, czy podjęte działania na pewno się jej opłacały. Pozornie może się bowiem wydawać, że zysk jest naprawdę spory, ale gdy pod uwagę weźmie się czas, jaki pochłonął dany projekt, odpowiedź może być już nieco inna.

Wskaźnik ROI pozwala w prosty sposób sprawdzić, na jakim poziomie plasuje się zwrot z inwestycji. To jeden z najważniejszych wskaźników KPI, czyli wytycznych pozwalających śledzić wyniki w firmie. Może mieć wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji i ułatwić wyeliminowanie działań, które nie przynoszą zadowalających efektów.  ROI okazuje się niezwykle przydatny zarówno dla prowadzących firmę, jak również dla inwestorów czy nawet analityków.

Jak obliczyć zwrot z inwestycji przy pomocy ROI?

Zwrot z inwestycji zwykle przedstawia się, dokonując krótkiego obliczenia – korzyść netto zostaje podzielona przez całkowity koszt. Mówiąc prościej, jeśli firma wydaje 5 tysięcy złotych miesięcznie na reklamy i generuje 10 tysięcy przychodów z kampanii, należy podzielić zyski przez koszt inwestycji. W tym wypadku zysk to 5 tysięcy złotych (10 000 – 5 000), a koszt to 5 tysięcy zainwestowanych w reklamy. To oznacza, że ROI = 5 000/5 000. Prowadzi to do wniosku, że każda wydana złotówka przynosi złotówkę zysku.

Oczywiście nie bez znaczenia jest także czas poświęcony na wypracowanie konkretnego efektu. 5 tysięcy złotych może brzmieć dobrze, ale jeśli okaże się, że przedsiębiorca poświęca prowadzeniu firmy 50 godzin tygodniowo, nie wygląda to już imponująco. To w sumie 200 godzin miesięcznie, co daje zarobki wysokości 15 złotych za godzinę. Warto więc zwracać uwagę nie tylko na sam zysk, ale i na czas potrzebny do jego wypracowania. Może się bowiem okazać, że pozornie wielki sukces tak naprawdę jest zupełnie nieopłacalny.

Czy warto korzystać ze wskaźnika ROI?

ROI, to nie bez powodu jeden z najpopularniejszych mierników związanych z marketingiem w sieci. Ma jednak zarówno swoje plusy, jak i minusy. Jeśli chodzi o te pierwsze, to warto pamiętać przede wszystkim o tym, że wskaźnik ROI pozwala na bardzo proste i szybkie śledzenie wydajności i dokonanie oceny, czy podejmowane działania mają sens. Poza tym tę metodę można stosować niezależnie od podejmowanych działań. Przykładowo, ROI pozwala mierzyć efektywność działań w social media, z drugiej strony można go wykorzystać do oceny skuteczności kampanii reklamowej. Warto przy tym podkreślić jeszcze jedną zaletę – ROI pozwala na śledzenie rezultatów konkretnej aktywności. A to oznacza, że można w prosty sposób zlokalizować działania, które nie zdają egzaminu i wyeliminować je, by zwiększyć efektywność.

Oczywiście nie obejdzie się też bez wad. Przede wszystkim wskaźnik ROI niesie za sobą pewne ryzyko błędu. Bardzo często przy dokonywaniu obliczeń właściciele firm mylą zwrot inwestycji z przepływami pieniężnymi i zyskami. To skutkuje fałszywym wynikiem i oderwaną od rzeczywistości oceną sensu podejmowanych działań. Co więcej, jedna z największych zalet ROI, czyli prostota określenia rentowności, może okazać się jednocześnie ogromną wadą. Wskaźnik nie uwzględnia bowiem pewnych dodatkowych czynników takich jak podatki czy porównanie zysku netto z zyskiem brutto. To z kolei uniemożliwia rzetelne dokonanie oceny. Może też skłaniać do manipulowania danymi i rachunkowością w ten sposób, by firma złudnie odnosiła lepsze wyniki, gdy w praktyce wcale tak nie będzie.


Zobacz też:

Czym są wskaźniki KPI i jak mogą wspomóc biznes?

Wskaźniki e-commerce mogą być źródłem wielu ważnych informacji. Które z nich mają szczególne znaczenie?

Świadomość marki, czyli jak rozpoznawalność przekłada się na zysk


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *