w ,

Budowanie marki – jak robić to skutecznie i jakie są korzyści?

Budowanie marki
budowanie marki

Czasy, kiedy kluczem do sprzedaży była przede wszystkim skuteczna reklama, już dawno minęły. W świecie ciągłego rozwoju e-commerce znaczenie ma wiele innych czynników. Obecnie użytkownicy internetu są już znużeni komunikatami sprzedażowymi i większość reklam po prostu ignorują. Właśnie dlatego przedsiębiorcy muszą w inny sposób wygrać wyścig o uwagę potencjalnego klienta. Pomóc w tym może między innymi budowanie marki.

Nowe spojrzenie na świat e-commerce

Obecny stan e-commerce sprawia, że marki muszą znaleźć inne niż dotychczas sposoby na przyciągnięcie nowych klientów i utrzymanie przy sobie tych lojalnych. To oznacza między innymi konieczność spojrzenia na sprzedaż szerzej – teraz podstawą skutecznych działań w sieci są relacje z klientami.

Już dawno firmy przestały myśleć o łapaniu potencjalnych klientów tylko przez płatne reklamy. Choć wciąż jest to skuteczny sposób na zwiększanie sprzedaży, to pozostaje w tyle za innymi dostępnymi metodami. Przykładowo, potencjalni klienci znacznie lepiej reagują na content marketing niż na tradycyjne komunikaty sprzedażowe Właśnie dlatego budowanie marki zupełnie zmieniło swoje oblicze. Teraz firmy podejmują szereg innych działań, które pomogą im uzyskać zamierzone efekty.

Na czym polega budowanie marki?

Po tym wstępie warto jednak wyjaśnić, co kryje się pod pojęciem „budowanie marki”. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to szeroko pojęta strategia rozpoznawalności danego przedsiębiorstwa – od key visual, przez wartości wyznawane przez markę aż po ludzi, którym chce pomóc (misję marki).

Każdy z tych aspektów ma znaczenie. Marki, które jasno podkreślają swoją wizję i wyznawane wartości, mogą też liczyć na bardziej efektywny lejek sprzedażowy. Dzięki temu, że nie sprzedają tylko produktu, a całą ideę, łatwiej im wpłynąć na decyzje zakupowe.

Branding nie przynosi natychmiastowych efektów, ale może się opłacać

Dla wielu przedsiębiorców kupowanie płatnych reklam wciąż wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Płatna reklama rzeczywiście może przynieść efekty, szczególnie podczas stawiania pierwszych kroków na rynku. Z drugiej strony miejsca reklamowe są coraz bardziej przesycone, szczególnie w mediach społecznościowych. A to oznacza, że rosną też koszty takiego promowania swojej oferty. Nie wspominając już o samych odbiorcach tych reklam, którzy ciągle zasypywani komunikatami sprzedażowymi w dużej mierze się na nie uodpornili i teraz większość z nich po prostu ignorują.

Mimo wszystko branding zwykle nie zajmuje wysokiego miejsca na liście priorytetów. Wielu marketerów oczekuje natychmiastowych efektów. Zamiast więc skupić się na długoterminowych celach, swoją uwagę przekierowują na to, co mogą mieć natychmiast. To duży błąd, bo dobry branding napędza sprzedaż. To właśnie silne marki łatwiej zdobywają nowych klientów, utrzymują ich przy sobie i mogą podnieść ceny. Tym samym aż na 3 różnych polach zwiększają zyski.

Jak powinno wyglądać budowanie marki?

Budowanie marki zdecydowanie jest istotne. Jak jednak robić to skutecznie? Warto przede wszystkim pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

  1. Silne wartości – ludzie lubią przynależeć do grup, a już szczególnie, gdy znajdą się wśród ludzi, z którymi łączą ich wspólne wartości. Nie bez powodu tak wiele marek inwestuje niemałe pieniądze i poświęca sporo uwagi budowaniu społeczności. Dzięki niej mogą przezwyciężyć rosnące koszty reklamy i dotrzeć do kolejnych osób za pośrednictwem posiadanych kanałów. Wszystko samo się napędza – społeczność rozmawia o produktach, udostępnia zdjęcia i poleca ofertę znajomym. Ci naprawdę lojalni są stają się więc ambasadorami marek i koło się kręci. Aby tak się jednak stało, potrzebna jest wspólna tożsamość. To może być wspólne zainteresowanie, przekonania, wartości – ważne, by uczynić je priorytetem w treściach kreowanych przez markę.
  2. Znajomość potencjalnych klientów – ogromne znaczenie ma także user experience, czyli doświadczenie klienta podczas interakcji z marką. Aż 60% kupujących twierdzi, że dobre wrażenie z obsługi klienta przyczynia się do ich decyzji o zakupie. Aby jednak takie wrażenia zapewnić, trzeba wiedzieć, do kogo kieruje się swoją ofertę, jakie są oczekiwania, przyzwyczajenia i wartości potencjalnego klienta. Właśnie dlatego tak ważne jest tworzenie person i na tej podstawie opracowywanie całej strategii komunikacji.
  3. Przejrzystość marki – aż 63% klientów zastanawia się, w jaki sposób ich dane są gromadzone i przechowywane. Choć personalizacja wciąż ma duże znaczenie dla skuteczności e-commerce, to konsumenci coraz częściej interesują się pozyskiwanymi danymi i sposobem ich wykorzystania. Aż 73% z nich jest w stanie zapłacić więcej w zamian za to, że marka będzie bardziej przejrzyści wykorzystywać zebrane informacje – np. zamieści jasne komunikaty o akceptacji i rezygnacji z subskrypcji mailowej. Na tym jednak przejrzystość marki się nie kończy. Ponad 70% klientów chce, aby marki miały pozytywny wpływ na społeczeństwo.
  4. Wykorzystanie historii – ludzki umysł kocha historie, a storytelling świetnie sprawdza się w marketingu. Dzięki historii można kreować wyobrażenia klienta o doświadczeniach z marką. W tym celu można wykorzystywać wiele strategii. Najbardziej powszechna będzie metoda DNA, czyli o powstaniu marki i motywacji do jej rozwoju. Warto pamiętać, że klienci kupują nie tyle sam produkt, co to, co za nim stoi.
  5. Pozostanie na bieżąco – na koniec najważniejsze: preferencje użytkowników, a także ich wymagania zmieniają się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Właśnie dlatego strategie poznane rok czy 2 lata temu mogą już nie zdawać egzaminu. Zawsze więc warto zadawać sobie pytanie, jak można pokazywać wartość marki w obecnych czasach. To nie tylko sposób na zwiększenie skuteczności swoich działań, ale i pokazanie klientom, że marka rozwija się wraz z nimi i nie pozostaje w tyle.

  1. Case study w marketingu: czym jest, jakie niesie za sobą korzyści i jak prawidłowo je przygotować?
  2. Jak przeprowadzić badanie ankietowe na gotowej grupie respondentów?
  3. Budowanie świadomości marki w obszarze B2B

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Joanna koroniewska

    Triumph x Joanna Koroniewska

    Czym jest greenwashing

    Greenwashing, czyli jak firmy pod pozorem proekologicznych działań próbują zwiększać zyski