Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Tablety w natarciu – raport Ceneo.pl

program afiliacyjny

Tablety, multimedialne tabliczki z dotykowym ekranem, zdobywają serca fanów nowoczesnych technologii na całym świecie. Także w Polsce można zacząć już mówić o dobrym sezonie na te niezwykle inteligentne urządzanie mobilne. Wiele wskazuje na to, że uda im się zrewolucjonizować rynek urządzeń mobilnych i zastąpić laptopy. Serwis Ceneo.pl, polski lider porównywarek cenowych, przyjrzało się ich popularności wśród swoich użytkowników.

pressroom.ceneo.pl

Tablet to niewielkie urządzenie przenośne, przypominające laptopa, wyposażone w ekran dotykowy zastępujący tradycyjną klawiaturę. Wielkością urządzenie zbliżone jest do standardowego netbooka. Na rynku dostępne są w różnych rozmiarach, od 7 do 12 cali. Przez wielu jest traktowany jako dedykowana platforma multimedialnej rozrywki. Doskonale nadaje się do sprawdzenia poczty email, surfowania w sieci, czytania e-booków i gazet w wersji elektronicznej, a nawet grania czy oglądania filmów. Ich ogromną zaletą jest zdecydowanie mobilność, waga i dłużej pracująca bateria. Jeszcze do niedawna ich wybór był niezwykle ograniczony na naszym rynku, a wysoka cena stanowiła przeszkodę  w podjęciu decyzji o ich zakupie.

Apple królował, jednak początek 2012 należał do Asusa

Rok 2011 miał być rokiem iPada 2 i jeśli chodzi o rynek tabletów zyskał rywala w postaci Kindle Fire oraz Samsunga Tab 2, opartego na Androidzie. Aktualnie Amazon szykuje Kindle Fire 2 i nowy, tańszy surface Microsoftu trafi do sprzedaży już w październiku tego roku. iPad Apple’a w ciągu nie całych dwóch lat zyskał sobie całkiem pokaźne już grono użytkowników na świecie. – Polski rynek tabletów będzie rozwijał się jeszcze szybciej, niż przewidywano w 2011 roku. Ogłaszany w maju tego roku boom na tego typu urządzenia nadal trwa, co zdecydowanie może przełożyć się na  znaczący wzrost sprzedaży w  tym sektorze rynku – mówi Joanna Bilińska, Dyrektor Sprzedaży, Marketingu i Wsparcia Biznesu Ceneo.pl.  W samym USA szacuje się, że do 2014 roku liczba osób, które będą korzystać z tabletów, wzrośnie do prawie 90 milionów. Ich przeważająca większość zdecyduje się kupić właśnie iPada. W Polsce iPad trafił do oficjalnej dystrybucji dopiero w listopadzie 2010 roku. Analiza Ceneo.pl pokazała, że wśród polskich użytkowników największą popularnością cieszy się tablety oparte o system Android. Z początkiem 2012 roku aż prawie 84% użytkowników Ceneo.pl wybierało ten system operacyjny, przy czym zaledwie 9% zdecydowało się na system iOS. To dość spory spadek biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze w zeszłym roku aż 49% badanych poszukiwało tabletów z systemem na urządzenia marki Apple.

W serwisie Ceneo.pl można znaleźć ponad 600 modeli tabletów PC. Analitycy Ceneo.pl przygotowali we wrześniu tego roku badanie wskazujące najpopularniejszych producentów tabletów w 2011 i w 2012 roku. Spośród porównywanych w zeszłym roku najczęściej wybieranym tabletem były te od Apple’a. Co ciekawe, przy porównywaniu tego samego okresu okazało się, że szala popularności producentów tabletów przesunęła się w kierunku Asusa, który w 2011 był na trzecim miejscu po tabletach marki Archos. Równocześnie tablety marki Samsung stają się coraz popularniejsze wśród użytkowników Ceneo.pl. Tablety tego koreańskiego potentata na początku 2012 były wybierane przez 12% odwiedzających tę kategorię na Ceneo.pl. Popularność sprzętu tej marki cały czas rośnie, pomimo tego, że na Ceneo.pl ma na chwilę obecną jedynie 50 modeli. Co ciekawe, we wrześniu tego roku Samsung Galaxy Tab 2 jest na razie najczęściej poszukiwanym tabletem  na Ceneo.pl.

Czy coś się zmieni?

O tym, jak ważny jest rynek tabletów, najlepiej świadczą prezentowane na międzynarodowych targach najnowsze rozwiązania technologiczne w tej dziedzinie, toczącą się dyskusja na temat strategicznych decyzji gigantów tej branży takich jak: Apple, Google, Samsung czy Microsoft. Coraz częściej można zauważyć nowe urządzenia hybrydowe – „notebooki” umożliwiające odłączenie ekranu na dotyk aby służył wyłącznie jako tablet. Takie rozwiązania prezentują już firmy Asus oraz Dell. Ta ostatnia chwali się tabletem z dotykowym  ekranem, który połączony jest standardową klawiaturą stalową ramką. Można w ten sposób albo położyć go na klawiaturze aby przypominał typowy tablet, albo ustawić jak w notebooku nad klawiaturą. Microsoft ma u siebie klawiaturę ukrytą w lekkim etui w modelu Surface. Rok 2012 to także zauważalna rywalizacja pomiędzy produktami firmy Apple i Samsung. Samsung Galaxy Tab 2 to nowe wydanie tabletu z popularnej serii. Dzięki Androidowi 4 ma on w zamierzeniu być konkurencją dla potężnego Apple iPad-a 3. Tym, co wyróżnia Galaxy Tab-a 2 na tle innych tabletów, jest jego funkcja telefonu. Jednak  raczej niewielu użytkowników będzie korzystało z niego jak z tradycyjnego telefonu ze względu na dość duży rozmiar. Cały czas tablety marki Goclever cieszą się zainteresowaniem wśród Polaków ze względu na swoją niską cenę, wyprzedzając chociażby tablety marki Lark. – Polacy coraz bardziej przekonują się do tabletów, przyglądają się im uważniej i śledzą wszelkie zmiany na rynku. Faktem jest, że im będzie więcej propozycji tabletów w Polsce, tym większa będzie konkurencja między producentami, a to z kolei będzie miało wpływ na ceny sprzętu i ich parametry techniczne – wyjaśnia Joanna Bilińska z Ceneo.pl



Wielkość czy cena?

Jednym z ważniejszych parametrów, jaki bierzemy pod uwagę przy zakupie tabletu, jest jego wielkość – przekątna ekranu, oraz cena. W dużej mierze ma znaczenie fakt, że laptopy o mniejszej przekątnej są droższe od większych modeli o identycznych parametrach. Pozostaje nie bez znaczenia przekątna ekranu smartfonów, im większa, tym częściej rezygnujemy z zakupu tabletu o mniejszej wielkości ekranu, a tym polu zdecydowanie największą popularnością wśród użytkowników Ceneo.pl cieszą się modele tabletów PC o przekątnej 10,1’’ – prawie 40% użytkowników wybierało tą przekątną na początku roku 2012.  Na drugim miejscu znalazły się tablety o dużo mniejszej rozdzielczości – 7’’ (36 %). Stosunkowo mała popularność przekątnej ekranu 9,7” i 10” może świadczyć o tym, że są one bardzo często zastępowane przez laptopy lub przenośne komputery PC.




Cena tabletu cały czas jest bardzo ważnym parametrem, który w większości przypadków decyduje o wyborze tego urządzenia. Są one nadal rzadkim urządzeniem w gospodarstwach domowych, zwłaszcza jeśli stawiamy na posiadanie przenośnych laptopów i smartfonów. Dwa najpopularniejsze na Ceneo.pl tablety w okresie od czerwca do sierpnia 2012 roku nie przekraczały kwoty 800zł, co może oznaczać, że Polaków nie jest jeszcze stać na dodatkowe, dużo droższe urządzenie mobilne. W pierwszej szóstce najpopularniejszych producentów nie znalazł się tablet marki Apple, którego ceny zaczynają się od ok. 650zł za model iPad 1 16GB WiFi 3G i sięgają do nawet 3500zł. To dużo wyjaśnia biorąc pod uwagę fakt, że tablety o bardzo podobnych parametrach marki Samsung kosztują nawet dwukrotnie mniej. Na Ceneo.pl ceny tabletów wahają się od 160zł za model LarkFree Me lub MANTIA, do aż ponad 6000zł za Samsung XE700T1A czy nawet 12000 za GOCLEVER TAB T72.

Pierwszy kwartał 2012 roku pokazuje, że coraz więcej Polaków sięga po tablety, zaledwie w okresie 3 pierwszych miesięcy tego roku w Polsce sprzedano, jak informuje Rzeczpospolita,  66,1 tys. tabletów. Jak okazuje się, cały czas w naszym kraju cieszą się popularnością dość tanie tablety. Pocieszającą informacją może być to, że Apple prawdopodobnie szykuje już mniejszą, a zatem prawdopodobnie tańszą wersję iPada.  Trwa właśnie sezon szkolny, a już za chwilę rozpocznie się rok akademicki, kiedy to zwiększa się zapotrzebowanie na sprzęt elektroniczny – w tym na tablety i laptopy. Przed nami okres przedświąteczny i gorączka zakupów prezentów. Producentów tabletów jest coraz więcej na rynku, możemy mieć nadzieję, że każdy będzie mógł znaleźć odpowiedni produkt dla siebie.


źródło: pressroom.ceneo.pl