w

Najbardziej wartościowe marki świata według raportu Kantar BrandZ

najbardziej wartościowe marki na świecie
najbardziej wartościowe marki na świecie

Sytuacja na rynkach, kryzys i pandemia, niewątpliwie miały ogromny wpływ na kształtowanie się pozycji, jeśli chodzi o najbardziej wartościowe marki na świecie. Skuteczne inwestycje marketingowe i myślenie strategiczne są niezbędne dla rozwoju biznesu. Jak zatem przedstawia się najnowszy ranking Most Valuable Global Brands? Czy marki będące dotychczasowymi liderami nadal znajdują się na czołowych miejscach? Czy spadek wartości firmy, można interpretować jako sukces – w długofalowych analizach rynku? Odpowiedzi na te pytania udziela raport Kantar BrandZ.

Ile warta jest firma Apple?

Według raportu Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023 na pozycji lidera jako najcenniejszej marki na świecie, utrzymuje się drugi rok z rzędu Apple. Wartość przedsiębiorstwa wynosi 880,4 miliarda dolarów. Firma zmierzyła się z trudnymi warunkami rynkowymi, odnotowując znaczny spadek – w ubiegłym roku jej wartość szacowano na 947 miliardów dolarów. Zainteresowanie klientów uzasadnia jednak pozytywnym postrzeganiem. Oznacza to, że luksusowe marki nadal są atrakcyjne dla konsumentów, pomimo stopniowego wzrostu cen.

Jaka jest najpopularniejsza marka na świecie?

Prócz wspomnianej marki Apple, która jest numerem jeden, raport Kantar BrandZ klasyfikuje wiele innych wartych uwagi firm. Na kolejnych miejscach uplasowały się odpowiednio Google, Microsoft i Amazon. Ale również takie marki jak: McDonald’s, Visa, Tencent, MasterCard czy Coca-Cola. Należy wspomnieć, że wszystkie firmy, które znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu najbardziej wartościowych marek świata, straciły na wartości względem ubiegłego roku. Ale największy spadek równy 33% odnotował Amazon – jego wartość zmniejszyła się z 819,5 na 577,6 miliardów dolarów.

Inne najbardziej wartościowe marki na świecie Top 100

Niewątpliwie warto przyjrzeć się bliżej danym opublikowanego raportu. Wynika z niego, że z Top 10 wypadła marka Alibaba – w zeszłym roku zajmowała 9 miejsce, a w tym dopiero 14. Co więcej, w Top 100 po raz pierwszy znalazł się chiński internetowy sprzedawca Shein, zajmując 70 miejsce. IKEA, czyli największy na świecie sprzedawca mebli jest na 86. pozycji.

Do rankingu Most Valuable Global Brands powróciła też marka Sony – widnieje na 99. miejscu. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że tylko 2% najbardziej wartościowych światowych marek jest postrzeganych jako wiodące w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Stanowi to wciąż niewykorzystaną szansę i wiele potencjalnych korzyści dla firm.

Wzrost wartości marek względem 2019 roku

Opublikowany raport, umożliwia przeprowadzenie wielu analiz dotyczących rozwoju i osiągnięć kluczowych marek. Pozwala też na przyrównanie otrzymanych danych do lat poprzednich – dzięki temu można opracować wiele wniosków.

Wartość zbiorowa 100 najlepszych marek na świecie w 2023 osiągnęła 6,9 biliona dolarów. Chociaż w stosunku do roku 2022 ogólny wskaźnik zmalał o 20%, to patrząc na długoterminowe analizy, firmy zanotowały 47% wzrost względem 2019 roku – czasu przed COVID.

Można więc powiedzieć, że wyniki odzwierciedlają trend wzrostu, który utrzymywał się na początku pandemii w 2020 roku. Dzięki globalnej makroekonomii, w czasie gdy warunki rynkowe były zdecydowanie niestabilne, najcenniejsze marki na świecie zachowały swój ceniony status.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

sondaż seo

Sondaż SEO partii politycznych

Halloween warte 10 miliardów dolarów. Tyle kosztuje tradycja czy komercja? 

Halloween warte 10 miliardów dolarów. Tyle kosztuje tradycja czy komercja?