SmartNet Research & Solutions (dostawca Sotrender), firma specjalizująca się w analizie i optymalizacji marketingu w mediach społecznościowych, konsekwentnie poszerza swoją ofertę badań i raportów na życzenie. W tym roku zespół analityków pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego, we współpracy z Fundacją Panoptykon i Fundacją ePaństwo, zbadał reklamy polityczne w mediach społecznościowych.
Celem badania było sprawdzenie czy i na jaką skalę polskie partie polityczne wykorzystują w swojej komunikacji mikrotargetowanie i czy robią to zgodnie z prawem. Pierwszym etapem badania było przeanalizowanie płatnych działań w mediach społecznościowych partii politycznych w trakcie wyborów do Parlamentu Europejskiego w okresie marzec – maj 2019, a kolejnym będzie analiza jesiennej kampanii politycznej w Polsce.
Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych wniosków z dotychczasowych badań:
- Łącznie wydatki na reklamy polityczne w serwisach Google oraz na Facebooku wyniosły blisko 2 mln 700 tys. złotych (998 tys. zł – Google, blisko 1,7 mln zł – Facebook). Poszczególnych reklam politycznych publikowanych przez komitety było 5984 na Facebooku i 12 370 w Google.
- W serwisach Google, zdecydowanymi liderami pod względem wydatków był Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość oraz Konfederacja KORWiN Braun Liroy Narodowcy. W przypadku aż 94% reklam wydano na nie do 100 zł. Kwoty w przedziale 1000 – 5000 zł to zaledwie 144 reklamy i tylko na jedną reklamę wydano ponad 100 000 zł (Konfederacja KORWiN).
- W przypadku Facebooka, dwie największe kampanie targetowane na Polskę były realizowane przez Parlament Europejski, gdzie Polska była jednym z regionów do których reklama docierała. W przypadku największych wydatków targetowanych tylko na Polskę to największe sumy na pojedynczą reklamę wydała Konfederacja KORWiN.
- PiS targetowało swoje reklamy najczęściej do osób w wieku 18-24 oraz 55+ w województwach mazowieckim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.
- Koalicja Europejska wychodziła z komunikatami głównie do kobiet w wieku 55+ mieszkających w województwie mazowieckim, śląskim, kujawsko-pomorskim i podkarpackim.
- Wiosna koncentrowała się na kobietach i mężczyznach w wieku 18-24 i 55+ z województwa lubuskiego i zachodniopomorskiego.
- Konfederacja kierowała swoją komunikację prawie wyłącznie do młodych mężczyzn w wieku 18-34 oraz kobiet 65+, zamieszkałych w województwie mazowieckim, podkarpackim i małopolskim.
W porównaniu do działań poszczególnych komitetów, nieco inaczej kształtowały się działania organizacji profrekwencyjnych, które były skierowane przede wszystkim do kobiet w wieku 18-24 oraz 55+. Te tendencje można zauważyć szczególnie w województwach: mazowieckim, zachodniopomorskim i dolnośląskim. Największymi emitentami reklam profrekwencyjnych były strony Edukacja dla Dobrego Klimatu, KlimatAlert, Front Europejski, Amnesty International Polska oraz Greenpeace Polska.
Skutkiem tego typu targetowania reklam, mogło być częstsze docieranie do grup odbiorców o określonych poglądach, przy braku aktywizacji grup mniej zainteresowanych wyborami do Parlamentu Europejskiego.
Sprawdź, kto Cię namierzył
Drugim etapem badania jest projekt “Kto cię namierzył?”, w ramach którego każdy z nas może się dowiedzieć, które partie polityczne wybrały nas za cel swojej komunikacji online. Wystarczy zainstalować wtyczkę w przeglądarce za pośrednictwem strony ktocienamierzyl.pl.
Instalując wtyczkę zyskasz nie tylko świadomość, która partia polityczna stara się wpłynąć na Twoje decyzje, ale również pomożesz nam dowiedzieć się w jaki sposób Facebook wykorzystywany jest w kampaniach politycznych w Polsce.
Dowiemy się do kogo partie polityczne chcą dotrzeć ze swoimi kampaniami online (profil demograficzny, miejsce zamieszkania, zainteresowania), czego dotyczą ich komunikaty i jakimi budżetami reklamowymi dysponują. O wnioskach z badania będzie można przeczytać w specjalnym raporcie Fundacji Panoptykon oraz na oficjalnym blogu Sotrendera.
Pełna wersja raportu dostępna pod linkiem: https://we.tl/t-wZ4DigkjNd