w

Burza mózgów bez wyładowań. Jak to naprawić?

Burza mózgów

Burze mózgów prowadzą do powstawania nowych idei i pomysłów.  Tak nam się przynajmniej wydaje… Spotkania kreatywne są chętnie wykorzystywane w branży reklamowej, a nawet  przy podejmowaniu decyzji związanych z życiem rodzinnym.  Jednak praktyka pokazuje, że burze nie są tak kreatywne, jakby mogło się wydawać.

Osoby pracujące w grupie zwykle mają mniej pomysłów i są to z reguły idee gorszej jakości niż osoby pracujące samodzielnie. Wiąże się to ściśle ze specyfiką pracy w grupie: podczas gdy jedna osoba wygłasza swój pogląd – reszta trawi tę myśl czekając, żeby wyrazić swoją opinię. 

Często podczas tego oczekiwania uczestnicy burzy mózgów często zapominają co chcieli powiedzieć lub sami uznają swoje pomysły za bezużyteczne. Ponadto ludzie boją się o to, co o ich idei pomyślą inni –  co także powoduje osłabienie kreatywności  i produktywności całej grupy. Niektóre osoby może też zjadać paraliżujący strach w sytuacjach takich jak burza mózgów i konieczność wypracowania wspólnego stanowiska.

Sposobem na poprawienie jakości i efektywności burz mózgów jest przeprowadzenie jej drogą elektroniczną. W tym modelu burzy mózgów uczestnik wpisuje swój pomysł do komputera – moderatora dyskusji, który wyświetla wszystkie wprowadzone do niego idee w tym samym czasie.  Takie rozwiązanie pozwala zwalczyć blokady społeczne uczestników dyskusji. 

Jak wykorzystać te informacje do zwiększenia efektywności tradycyjnych burz mózgów, podczas których ludzie spotykają się ze sobą? 

Warto jest zachęcić uczestników do wcześniejszego zbadania i zastanowienia się nad kwestią, która będzie podlegała dyskusji. Powinno się ograniczyć liczbę pomysłów, które może wygenerować jedna osoba. Unikniemy dzięki temu zbędnej dominacji i umożliwimy innym włączenie się do rozmów. 

Pomocne będzie także skupienie się na poszczególnych elementach, warto więc opracować listę zagadnień, które trzeba przedyskutować. Ważną kwestią jest też właściwa  moderacja spotkania. Oczywiście  można pozwolić ludziom samodzielnie opracowywać nowe pomysły i poszukiwać rozwiązań, jednak praca w grupie i burze mózgów pozwolą poszczególnym osobom zidentyfikować się z projektem i zaangażować w jego rozwój. 

Co ciekawe – grupy z reguły nie tworzą nowych pomysłów, ale do modyfikacji i oceny już istniejących idei. Dlatego mimo wszystko warto zachęcać ich do wysiłku i tworzenia autorskich, unikalnych pomysłów, a burze mózgów wykorzystywać jako „obrabiarkę” tych idei.


  1. Jak przeprowadzić badanie ankietowe na gotowej grupie respondentów?
  2. Case study w marketingu: czym jest, jakie niesie za sobą korzyści i jak prawidłowo je przygotować?
  3. Budowanie marki – jak robić to skutecznie i jakie są korzyści?
  4. Burza mózgów – dlaczego warto wykorzystać ją w biznesie?

3 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Reklama radiowa

    Polscy nadawcy radiowi solidarnie przeciwko zwiększaniu limitu polskiej muzyki do 49%

    Lolcontent

    O wartości LOLcontentu w marketingu