w , , ,

Reklamy zapadające w pamięć mają ogromną moc. Właśnie dlatego warto postawić na kreatywność

Reklama kreatywna ma znaczenie
reklama kreatywna ma znaczenie

Świat reklam w ostatnich latach mocno się rozwinął. Obecnie komunikaty sprzedażowe atakują konsumenta z każdej strony – są nie tylko na ulicy, w telewizji i gazetach, ale także w internecie – na większości stron, podczas oglądania filmów na YouTube czy nawet przy korzystaniu z social media. Właśnie dlatego nie wystarczy już po prostu reklamować swoich produktów czy usług – łatwo zginąć wtedy w tłumie podobnych przekazów. Trzeba jakoś się wyróżnić. I z tego powodu reklama kreatywna ma znaczenie.

W świecie reklamy liczy się pomysł

Internet sprawił, że praktycznie wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Problemu nie stanowi już fakt, że ktoś sprzedaje dane produkty w innym mieście czy nawet na innym kontynencie – jeśli tylko właśnie ta konkretna oferta najbardziej odpowiada kupującemu, może dokonać zakupu za pomocą kilku kliknięć i czekać na przesyłkę.

Oznacza to, że przedsiębiorcy konkurują z podobnymi działalnościami w obrębie całego kraju, a czasami nawet i całego świata. A to stawia przed nimi ogromne wyzwania, jeśli chodzi o marketing. W końcu większość tych firm też reklamuje się w sieci, nie brak też tych, które obecne są w innych obszarach życia – na billboardach, w radiu czy w telewizji.

Konsument też musiał jakoś dostosować się do tego nowego świata. Taka liczba reklam bardzo go męczy. Nałożył sobie więc pewien filtr i perfekcyjnie opanował umiejętność ignorowania większości tego typu komunikatów. Czasami dodatkowo pomagają mu w tym pewne narzędzia – np. wtyczki w przeglądarce blokujące reklamy.

I właśnie z tego powodu to reklama kreatywna ma znaczenie. Jeśli uda się wyróżnić z tłumu czy czymś zaskoczyć, można stać się tą jedną zapamiętaną firmą spośród wielu.

Reklama kreatywna zapada w pamięć

Reklama kreatywna ma znaczenie przede wszystkim dlatego, że trudno o niej zapomnieć. Wystarczy wyobrazić sobie taką sytuację – podczas bloku reklamowego w telewizji pojawia się kilkanaście reklam. Promują różne produkty czy usługi, ale między nimi istnieją pewne podobieństwa. Można odnieść wrażenie, że każda jest tworzona według konkretnego schematu. Łatwo więc w pewnym momencie zacząć oglądać je bezmyślnie.

Aż nagle pojawia się coś zupełnie innego. Reklama, która kompletnie łamie ten schemat. To sprawia, że oglądający nie tylko zostaje wyrwany z uczucia odrętwienia i zobojętnienia na wyświetlane reklamy. Być może też powróci do reklamy myślami jeszcze długo po emisji. Jednym z najważniejszych celów przekazu marketingowego powinno być więc przyciągnięcie uwagi odbiorców. A przy pomocy tradycyjnych, schematycznych reklam jest to bardzo trudne.

Kreatywność zwiększa skuteczność przekazu

Za poprzednią cechą od razu idzie druga – skuteczność. Trudno, by reklama odniosła zamierzony efekt, jeśli przemknie właściwie niezauważona. Inaczej już sytuacja wygląda, jeśli konsument skupi na niej uwagę, na chwilę się zatrzyma czy zapozna się z jej treścią. Reklama natywna czy inne tego rodzaju rozwiązania nie są wcale niepotrzebnym wymysłem czy zbytnim kombinowaniem. Wręcz przeciwnie, przynoszą świetne efekty i to właśnie dlatego, że daleko im do tradycyjnych pomysłów, które straciły na znaczeniu.

Kreatywna reklama oznacza większe zaangażowanie

Są takie reklamy, których nie tylko się nie ignoruje, ale których co roku konsumenci wyczekują. Przykładem mogą być pojawiające się już od kilku lat reklamy świąteczne, które tworzy John Lewis. To znacznie więcej niż reklama, to wręcz małe dzieło sztuki – krótka, wzbudzająca emocje historia, która angażuje i przypomina o magii świąt.

Dla niektórych pojawienie się kilkuminutowego filmu od Johna Lewisa jest nawet znakiem, że właśnie rozpoczął się czas świąteczny. Takie reklamy konsumenci podsyłają sobie nawzajem, tak że ich oglądalność sama się napędza. Wokół marki tworzy się zaangażowana społeczność, która szybko o niej nie zapomni i chętnie będzie wracać. I choć nie każdy ma tak duży budżet i jest w stanie tworzyć aż tak znakomite reklamy, to zdecydowanie ten przykład może wiele nauczyć.

Reklama kreatywna może długo procentować

John Lewis i jego reklamy pokazują jeszcze jedno – kreatywna reklama ma znaczenie także w kontekście długofalowego działania. Większość reklam albo przechodzi bez echa, albo działa jedynie przez chwilę. Potem trzeba już natomiast pomyśleć o zmianie strategii i wciąż zadawać sobie pytanie „jak się wyróżnić?”.

Dobrze stworzona reklama, która będzie nie tylko krzyczeć „skorzystaj z naszej oferty”, ale będzie mieć większą wartość, ciekawą historię czy oddziaływać na emocje, może być postrzegana nawet jak pewnego rodzaju sztuka – taka, którą ludzie chętnie dzielą się ze sobą nawet lata po emisji. Kreatywne reklamy mogą być więc długowieczne, a nawet przestać być już tylko reklamami, a stać się częścią kultury.

Kreatywna reklama tworzy tożsamość

Tożsamość marki jest niezwykle ważna we współczesnym świecie marketingu. Teraz marka to znacznie więcej niż tylko konkretne produkty czy konkretna jakość. To także określone wartości, skojarzenia czy pewien sposób komunikacji. Nad tożsamością można natomiast pracować m.in. poprzez tworzenie kreatywnych reklam. A jeśli marka stanie się w oczach kupujących czymś znacznie więcej niż tylko kolejnym przedsiębiorstwem oferującym swoje produkty, to jest ona na dobrej drodze, by osiągać lepsze zyski i nie zostać szybko zapomnianą.

Oczywiście trzeba powiedzieć to jasno – tworzenie kreatywnej reklamy nie jest łatwym zadaniem. Wymaga zaangażowania specjalistów, a najlepsze efekty odnoszą te reklamy, przy tworzeniu których współpracują całe zespoły. Wprawdzie nie każdy przedsiębiorca może sobie na to pozwolić. Warto jednak przynajmniej dbać o to, by tworzony przekaz różnił się od tego przygotowanego przez konkurencję i miał większą szansę zapaść w pamięć. Gdy firmy nie stać na zatrudnienie całej agencji marketingowej dobrym krokiem będzie przynajmniej współpraca z doświadczonym copywriterem czy zadbanie o ciekawe elementy wizualne.


  1. Był już koralowy, klasyczny niebieski, a w mijającym roku – stonowany szary i żywy żółty. Jaki zdaniem Pantone będzie kolor roku na 2022?
  2. Nieszablonowość kluczem do sukcesu, czyli kreatywne kampanie z okazji Black Friday
  3. Dlaczego marka LEGO® reklamuje swoje zabawki w… Telegazecie

5 komentarzy

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Skuteczny content marketing

    Recepta na udany związek na linii marketer-agencja: efektywna komunikacja

    Marketing afiliacyjny

    Marketing afiliacyjny – współpraca, na której obie strony mogą wiele zyskać